האם תאי ILC3 הם האחראים להתפתחות פסוריאזיס – מחקר בדק

פסוריאזיס היא מחלה אוטואימונית כרונית, המחלה היא ויזואלית ובולטת לעין ולכן היא מפריעה מאוד לאנשים החולים בה. חלקהאם תאי ILC3 הם האחראים להתפתחות פסוריאזיס - מחקר בדק מהחולים בפסוריאזיס מפתחים גם דלקת מפרקים פסוריאטית אשר עשויה לגרום לנכות קשה. לכן, ניתן להבין את החשיבות העצומה להבנה טובה יותר של המחלה ומציאת תרופה מתאימה.

מה הגורמים למחלת הפסוריאזיס והאם היא שכיחה? איך אפשר לטפל בפסוריאזיס ואיזה מחקרים חדשים יש בנושא? המשיכו לקרוא ולמדו עוד על מחלת הפסוריאזיס.

מה זה פסוריאזיס?

זוהי מחלה אוטואימונית כרונית והיא מתבטאת ברבדים עוריים אשר לרוב הם בצבע סגול אדמדם והם גם מכוסים בקשקשת. כ-30% מהחולים במחלה מפתחים עם הזמן דלקת מפרקים פסוריאטית שיכולה לגרום להם לנכות קשה ולשנות את חייהם מן הקצה אל הקצה.

לפסוריאזיס צורות שונות, למשל:

יש לציין שמחלת הפסוריאזיס היא לא מדבקת, גם אם נמצאים במגע עם אדם חולה או עם הנגעים עצמם, לא ניתן להידבק בה.

מה גורם להופעת פסוריאזיס?

ישנם גורמים שונים להתפרצות של פסוריאזיס, נציין מספר מהם:

ישנו מחקר ישראלי חדש שסבור שנמצאו התאים אשר גורמים לפסוריאזיס, יותר על כך בהמשך.

מהן אפשרויות הטיפול בפסוריאזיס?

3% מאוכלוסיית העולם סובלת מפסוריאזיס ובישראל בלבד ישנם כ-300 אלף חולים. הגיל הממוצע להתפרצות המחלה הוא בשנות העשרים המאוחרת (גם אצל גברים וגם אצל נשים).

בשיטות הרפואה המקובלות קיימים שלושה סוגי טיפולים בפסוריאזיס: טיפול שהוא מקומי, טיפול שהוא מערכתי ופוטותרפיה בים המלח. בדרך כלל הרופא ימלית להתחיל בטיפול מקומי (טופיקלי) ואם זה לא יעבוד ימליץ לחולה לנסות צורות טיפול האחרות.

טיפול מקומי כולל תרופות כמו סטרואידים, אנלוגים של ויטמין די ואנלוגים של ויטמין איי. טיפולי מערכתי כולל מתוטרקסט, ציקלוספורין ורטינואידים. טיפולים בפוטותרפיה הם חשיפה לאור אולטרה סגול (UVB), ניתן לקבל את הטיפול הזה במרפאות המציעות אותו ולחילופין ניתן לקנות לבית מנורת אולטרה סגול.

התפתחויות במחקר הולידו שיטות טיפול חדשות

בשנת 2002 החלו לצאת לשוק תרופות חדשות שמבקשות לטפל במחלה על ידי החלשת המערכת החיסונית משום שהמערכת החיסונית היא זו אשר גורמת למחלה, בכך שהיא למעשה תוקפת את הגוף. תרופות אלו נמצאו כבעייתיות משום שהן עולות המון כסף וגם משום שהן מחלישות את המערכת החיסונית ומשאירות את הגוף ללא מערכת ההגנה שלו. תרופות אלו בדרך כלל משומשות כאשר סוגי הטיפולים האחרים אינם מצליחים.

תרופות מהדור החדש הן תרופות ביולוגיות אשר מתערבות במנגנון של המחלה עצמה כנגד המרכיבים הספציפיים שגורמים למחלה. חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון מצאו בשנת 2013 דרך להשתמש בקולטן כימי מהונדס על מנת להקטין באופן משמעותי את אחד מהגורמים העיקריים של פסוריאזיס.

חוקרים מצאו את התאים האחראים לפסוריאזיס

חוקרים ישראלים סבורים שהם מצאו את התאים האחראים למחלת הפסוריאזיס והם מאמינים שזה יביא לשינוי מהפכני באופן הטיפול במחלת הפסוריאזיס ואולי אף למהפכה בטיפול במחלות אחרות.

המחקר התבצע במרכז הרפואי רמב״ם יחד עם הפקולטה לרפואה של הטכניון. בעת המחקר, מצאו החוקרים תאים לא מוכרים וכחלק מהניסוי הם לקחו את התאים הלא מוכרים הללו והוסיפו אותם לעור בריא והתוצאה הייתה שבעור הבריא התפתח פסוריאזיס.

עד עכשיו עולם הרפואה היה סבור שתאי TH17 הם התאים אשר אחראים לפסוריאזיס, אולם, עם תוצאות המחקר החדש נראה שאלו למעשה תאי ILC3 אשר אחראים למחלה.

החוקרים הללו מאמינים שיש לתוצאות של הניסוי השלכות מרחיקות לכת אשר יוכלו לסייע לאנשים רבים אשר חולים במחלה ואולי אף לשנות את הדרך בה אנו חושבים על מחלות אוטואימונית ומכך, כמובן, באיך שאנחנו מרפאים ומטפלים במחלות אוטואימונית.