מחלת פסוריאזיס

פסוריאזיס

פסוריאזיס היא מחלה ממשפחת המחלות האוטואימוניות הכרוניות שבה התאים של העור מתחלפים בקצב מוגבר.

במקרים מסוימים תחלופת התאים מהירה אפילו פי אלף מהקצב הנורמטיבי שבו תאי עור בריאים מתחלפים מה שמוביל להיווצרות של הנגעים העוריים האופייניים למחלה.

ישנם שישה סוגים של פסוריאזיס הידועים ומתועדים כיום היטב בספרות המחקרית כפי שנפרט בהמשך.

הסוגים השונים נבדלים זה מזה בהתאם לגיל הממוצע שבו המחלה באה לידי ביטוי לראשונה, לפגיעה העורית ולאופי המחלה מבחינת התפרצות.

כיום בישראל חיים מאה ועשרים אלף חולים כשגיל ההופעה הראשונית הוא לרוב בסביבות 29 בקרב גברים ו-27 בקרב נשים.

תקופה נוספת שבה המחלה מתפרצת בשכיחות גבוהה יחסית היא בשנות החמישים לחיי האדם. במידה והמחלה מתפרצת בגילאים צעירים, כלומר לפני גיל חמש עשרה, לרוב מדובר על התבטאות חריפה במיוחד של המחלה.

מהי מחלת הפסרואזיס?

פסוריאזיס מחלת עור. המחלה מכונה גם ספחת. המחלה נוצרת כתוצאה מפעילות יתר של המערכת החיסונית. שנוצרת בגוף מחלת עור פסוריאזיס, מצטברים תאי עור חדשים בשכבה העליונה של העור – אפידרמיס בקצב מאוד מהיר, זאת עוד לפני שהתאים המתים, הישנים הספיקו לעבור תהליך של נשירה. אחת הבעיות עם המחלה היא שאנשים שחולים בה נמצאים ברמת סיכון גבוהה לחלות במחלות נוספות.

מה הם הגורמים לפסוריאזיס?

טרם נמצא הגורם המרכזי להופעת המחלה. נראה כי למחלה ישנם מוטיבים גנטיים שעדיין לא הובהרו עד תום אך ככל הנראה אין די בהם כדי להביא להתפרצות שלה.

לפיכך החוקרים בתחום סבורים שבנוסף לנטייה הגנטית, על מנת שהמחלה תתפרץ באדם ישנו צורך בגורמים נוספים. בניגוד למה שנהוג לחשוב בקרב הציבור הרחב המחלה אינה מדבקת כלל ואינה יכולה לעבור מאדם חולה לאדם בריא בשום צורה.

בין הגורמים שחשודים כיום כבעלי פוטנציאל להביא לביטוי של המחלה ניתן למנות את הגורמים הבאים:

ראו גם: איבחון פסוריאזיס

מה הם התסמינים של המחלה?

כפי שציינו, כיום ידועים שישה סוגים שונים של פסוריאזיס ולכן התסמינים משתנים בהתאם לסוג המחלה הספציפי.

באופן עקרוני הנגע המוכר נראה כמשטח עורי בצבע סגול אדמדם שמכוסה בקשקשת. הפגיעה העורית לרוב מוגבהת מעל פני השטח של העור הבריא ובניגוד לאמונה הרווחת, הרי שהנגעים העוריים לרוב אינם מגרדים. במידה ומופיע בנגעים גרד עז ומטריד קיים יסוד סביר להניח שמדובר על מחלה אחרת.

להלן הסוגים המרכזיים של המחלה:

כיצד מטפלים בפסוריאזיס?

כיום ישנו מגוון רחב של טיפולים שמיועדים להקל על התסמינים באופן מקומי וכן מגוון של טיפולים שמטרתם לפעול באופן סיסטמי.

הטיפול המקומי כולל שימוש בסטרואידים, בתרופות אנלוגיות של ויטמינים A ו- D  כשישנה חשיבות גדולה להקפיד על כך שהטיפול הסטרואידי יהיה קצר מועד וממוקד מאוד.

שימוש לא נכון בסטרואידים יכול להוביל להתפרצות נרחבת של המחלה ולהחמיר את מצבה. הטיפול הסיסטמי כולל שימוש בציקלוספורין שמדכא את התגובה החיסונית ואת מערכת החיסון באופן כללי, מתוטרסט שמשמש גם לטיפול בחולי סרטן ורטינואידים שאסורים לשימוש בנשים בהיריון.

טיפולים נוספים כוללים שימוש בתרופות ביולוגיות שונות, חשיפה לקרינת UV שלושה שבועות רצופים מדי יום במשך שלוש עד ארבע שעות וחשוב לציין שהמחקר והמרוץ אחר התרופה הבאה נמשכים באופן אינטנסיבי ללא הרף.

כמה זמן נמשכים תסמינים של פסוריאזיס?

מחלת הפזוריאזיס היא מחלה כרונית, מטופלים שחולים בה חולים בה לאורך כל חייהם אבל התסמינים של המחלה לא מופיעים כל הזמן וישנן הפוגות. תסמינים של פסוריאזיס יכולים להופיע למשך מספר ימים או לתקופה של מספר שבועות ואז להעלם כלא היו. לא ניתן לדעת מה בדיוק גורם להתפרצות התסמינים או לחזות מראש את הופעתם

איך מאבחנים פסוריאזיס?

ברוב המקרים מי שיאבחן את המחלה הוא רופא עור שיודע לזהות את התופעה באמצעות בחינה של התסמינים, לעיתים יש צורך גם בביופסיה כדי לוודא את האבחון.

מתי כדאי לטפל במקרה של פסוריאזיס?

מטופלים שמאובחנים במחלה לא תמיד יטפלו בה בכל שלב. לעיתים מומלץ על טיפול בין לבין הופעת התסמינים כדי לנסות לצמצם את תקופת הופעתם ולעיתים בזמן ההתפרצות. לרוב, הסיבה לטיפול היא או אסתטית או אי הנוחות הנגמרת כתוצאה מהופעת המחלה. חשוב בכל מקרה להתייעץ עם רופא עור מומחה בכל הנוגע לשיטת הטיפול וההתמודדות עם תסמינים של המחלה. קיימים סוגים שונים של טיפולים למחלה לרבות טיפולים מיוחדים בים המלח, טיפולים באמצעות כדורים המכילים חומרים פעילים ומאזנים את פעילותה של המערכת החיסונית, טיפולים ביולוגיים ועוד

מדובר במחלה כרונית שהחולים בה עלולים לסבול ממנה מכל החיים. יחד עם זאת, יש תקופות שבהם הנגעים על העור מופיעים יותר ויש תקופות בהן הם נעלמים לגמרי. קיימים גורמי סיכון למחלה שאם נפחית אותם, נפחית גם את הסיכון לחלות בה לרבות מתחים ולחצים נפשיים, עישון ונטילת תרופות. יש סוגים שונים של המחלה ולכן לפני שקובעים את הטיפול הראוי, מומלץ להתייעץ עם רופא עור מומחה