מחלות עור

תמס בועתי של העור

מהו תמס בועתי של העור
מהו תמס בועתי של העור

תמס בועתי של העור (נקראת גם כששת העור או אפידרמוליזיס בולוזה) היא מחלת עור גנטית תורשתית מולדת (גנודרמטוזה) שבאה לידי ביטוי בתסמינים מגוונים ביותר.

נהוג לסווג את ההסתמנויות הקליניות של המחלה לשלוש קבוצות נפרדות שמוגדרות לפי חומרת התסמינים. באופן כללי המחלה גורמת להיווצרות של שלפוחיות בעור וברקמות הריריות בעקבות פגם בחיבור בין שכבת האפידרמיס לשכבת הדרמיס בעור.

לעיתים נהוג לקרוא לילדים הסובלים מהמחלה ילדי הפרפר כיוון שהעור הרגיש והשברירי שלהם מזכיר את העדינות ואת הרגישות של כנפי הפרפרים. השכיחות של המחלה היא 1:50000 לידות חי.

שיטת הסיווג

תמס בועתי של העור הוא למעשה הגדרת מטרייה לקבוצה שלמה של הפרעות שמאופיינות על ידי היווצרות של שלפוחיות על פני העור בתגובה למגע קל בלבד. נכון לכתיבת שורות אלו זוהו למעלה משלוש מאות מוטציות גנטיות שמסווגות כפי שציינו לשלוש מחלקות עיקריות להלן:

מה הוא המנגנון המכני של התסמינים?

באדם הבריא בין השכבה העליונה של העור שנקראת שכבת האפידרמיס לבין השכבה האמצעית של העור שנקראת דרמיס ישנם חלבונים רבים שתפקידם לחבר בין שתי השכבות ולעגן אותן זו לזו.

בחולים שסובלים מתמס בועתי של העור נוצרת בעיה בחלבונים המעגנים וכתוצאה מכך החיבור בין שכבת האפידרמיס לשכבת הדרמיס רופף מאוד ואינו יציב כלל.

בעקבות זאת כל מכה ולו הקלה ביותר גורמת להיפרדות של שכבת האפידרמיס ולהופעת השלפוחיות האופייניות. לרוע המזל נכון לכתיבת שורות אלה מדובר על מחלה חשוכת מרפא.

ראו עןד מחלות גנטיות ותורשתיות:

טרשת גבשושית

אוטפיק דרמטיטיס

Exit mobile version