אטופיק דרמטיטיס

אטופיק דרמטיטיס או דלקת עור אטופית בעברית, היא מחלת עור דלקתית שבאה לידי ביטוי באופן התקפי. במהלך ההתקפים האזורים העוריים בהם באה המחלה לידי ביטוי מגרדים מאוד, יבשים מאוד ואדומים.

הגורמים למחלה מורכבים מאוד וכפי הנראה מדובר על מחלה בעלת מספר מנגנונים. ברוב החולים פועלים מרכיבים אלרגיים בהתפתחות של המחלה אך אין ספק כי מדובר גם על מחלה בעלת מרכיבים גנטיים רבים.

אטופיק דרמטיטיס היא מחלה עורית נפוצה מאוד בדגש על אוכלוסיית הילדים כשהנתונים העדכניים ביותר מראים כי כיום קרוב לחמישה עשר אחוז מאוכלוסיית הנוער והילדים בגילאי בית הספר סובלים מהמחלה.

ברוב המקרים המחלה מתפרצת לפני גיל חמש שנים ונסוגה מאליה במהלך העשור השני לחיי החולים. בחלק מסוים מאוכלוסיית החולים המחלה חוזרת ומרימה את ראשה בשנות העשרים או השלושים לחיי החולים אך במתכונת אחרת.

בקרב חולים אלו לרוב ההתבטאות העורית של המחלה נעלמת לרוב והמחלה באה לידי ביטוי בנזלת אלרגית או בגנחת הסמפונות.

תסמיני המחלה

במהלך ההתקפים של המחלה החולים סובלים מגרד עז וטורדני שלא נרגע או נעלם גם במהלך הלילה. למעשה הגרד הוא סימן ההיכר המפורסם ביותר של המחלה ולעתים קרובות הוא אפילו מקדים את ההופעה של התפרחת העורית. מכאן מגיעים הכינויים של המחלה: "תפרחת שמגרדת" או "הגרד שפורח".

בדרך כלל המחלה גורמת לחולים לגרד את האזורים הנגועים בעור עד זוב דם ובעקבות כך נגרם נזק עורי מכני שמעורר תגובה דלקתית שהולכת ומחמירה. נוצר מעין מעגל קסמים הרסני של גרד וגירוד שמזינים זה את זה ובחולים רבים במהלך השנים האזורים הנגועים משנים את צורתם, הופכים לעבים יותר, מחוספסים יותר ופחות נעימים למגע.

בדרך כלל האזורים הנגועים בתינוקות יהיו הקרקפת והפנים, בילדים יהיו אלה קפלי העור (אזורי הברכיים, קדמת המרפקים, הצוואר ועוד) ובמבוגרים יהיה זה כל מקום שהוא בגוף אך באופן ממוקד יותר מאשר בילדים ובתינוקות. למרות שכפי שציינו, במקרים מסוימים בשלבים מאוחרים יותר בחיי החולים המחלה תבוא לידי ביטוי בגנחת הסמפונות או בנזלת אלרגית, הרי שלעתים הנזלת האלרגית או גנחת הסמפונות יופיעו במקביל לתופעות העוריות.

איבחון אטופיק דרמטיטיס

עיקר אבחנת המחלה היא קלינית ומתבססת על הזיהוי והאבחון של המהלך הכרוני החוזר של המחלה, הגרד והצורה האופיינית של הנגעים בהתאם למשך המחלה, גיל החולה ועוד.

הרופא המאבחן ייקח בחשבון נתונים כמו קיום סיפור משפחתי של אטופיק דרמטיטיס, מיקום אופייני של הנגעים בהתאם לגיל החולה, עוצמת הגרד ואופיו ועוד.

קריטריונים משניים יכולים להיות למשל קשקשת כרונית בקרקפת, יובש בעור, חריצים בעור ועוד. הערכת החומרה תכלול שקלול של ממדי השטח של העור הנגוע, מידת החומרה של הדלקת האופיינית למחלה, מידת השינויים הכרוניים בעור ומידת הנוכחות הזיהומית בעור.

כיצד מטפלים באטופיק דרמטיטיס?

נכון לכתיבת שורות אלה למחלה אין טיפול אחד ויחיד אלא מגוון רחב ביותר של טיפולים שמיועדים למנוע את ההתקפים, לטפל במקרים של התקפים חריפים, לתחזק את העור במידת האפשר, להרגיע את העור, לטפל בנגעים העוריים ועוד.

כך למשל מריחת קרם לחות באופן יומיומי אחרי הרחצה על עור הגוף מהווה טיפול עורי חשוב מאוד במחלה שכן העור של החולים נוטה להיות יבש וחסר לחות. ישנם סבונים מיוחדים שמתאימים יותר עבור החולים באטופיק דרמטיטיס שאינם מייבשים את העור בניגוד לסבונים הרגילים.

במקרים של התפרצות לרוב נעשה שימוש בתרופות ובמשחות סטרואידיות להפחתה בחומרת הדלקת ובנוסף ישנו מגוון של תכשירים שמטרתם לדכא את פעילות המערכת החיסונית שלוקחת חלק בתהליך הדלקתי, להפחית את עצמת הגירוד בעור ועוד.

מעבר לכל זה החולים לרוב עוברים בדיקות לאיתור של חומרים אלרגניים שעשויים לעורר בהם את ההתקפים ובמידה וחומרים אלו מתגלים, הם מומלצים לעשות כל שביכולתם על מנת להימנע מלבוא במגע עם חומרים אלו.