סוגי אקנה

אקנה

אקנה (חטטת בעברית) היא למעשה סוג מסוים של דלקת שפוגעת בזקיקי השערות ובבלוטות החלב ומופיעה ברוב המוחלט של המקרים בגיל ההתבגרות.

לעיתים מתייחסים לאקנה כאל פצעי בגרות או כחצ'קונים בשפת העם על שום הפצעונים האופייניים לדלקת. לרוב הדלקת מתפתחת בעקבות הפרשה מוגברת של שומן מבלוטות החלב שמתערבבת עם תאי עור מתים ומובילה לסתימה של זקיקי השערות. בסביבה הזו משגשג חיידק שנקרא Propionibacterium acnes והתגובה של המערכת החיסונית שמיועדת להילחם בחיידק מובילה להיווצרות של נפיחות, אדמומיות וכאב. קיימות סוגי אקנה שונות ודרכי התמודדות שונה עם כל אחת.

בעקבות הנדידה של תאי מערכת החיסון בזקיק החסום מצטברת מוגלה וללא טיפול הדלקת עלולה להתפשט ולפגוע בפנים של החולה באופן נרחב. ברוב המקרים הדלקת תחומה בגבולות הפנים אך במקרים מסוימים היא מתפשטת גם לאזור הכתפיים, הגב והחזה.

הגורמים לאקנה

ישנם גורמים רבים שיכולים להוביל להתפתחות הדלקת. כך למשל הפעילות ההורמונאלית הערה שאופיינית לתקופת הווסת או לתקופת גיל התבגרות נחשבת לאחד הגורמים המרכזיים להופעת האקנה ולפיכך ישנם טיפולים הורמונאליים שנים שמטרתם לווסת את המערכת ההורמונלית ולהביא למיגור הדלקת בעקבות כך.

בנוסף לכך ישנם חוקרים שסבורים שההפרעה ההורמונאלית מקורה בהורמונים שמגיעים למערכת הדם של האדם דרך החלב ומקורם הוא בכלל בפרות. כמו כן נראה שקיימים למחלה מוטיבים גנטיים ושהיא מושפעת גם מגורמים נפשיים שונים כגון מצבי מתח, חרדה או לחץ.

סוגי אקנה השונים

האקנה יכולה לבוא לידי ביטוי במספר מופעים כפי שנפרט להלן:

פפולות – פצעים קטנים ואדומים שבולטים מעל פני העור. הפצעים האלו רגישים מאוד למגע ואפילו למגע עדין ואינם מכילים מוגלה.

פוסטולות – הפוסטולות הן פצעים מעט יותר גדולים שמכילים מוגלה. ההמלצה הגורפת היא להימנע ממגע עם הפוסטולות ובמיוחד מלחיצה עליהן כיוון שהמוגלה שעלולה להישפך החוצה ולבוא במגע עם העור עשויה לעורר תגובה דלקתית משנית.

נודולות – הנודולות הן גושים קשיחים וגדולים שנוצרים מתחת לפני העור ומגביהים אותו. הנודולות נוצרות כתוצאה מהצטברות של שומן ותאי עור מתים בזקיקים העמוקים של השערות.

ציסטות – הציסטות הן גושים מלאים במוגלה וכואבים מאוד שממוקמים מתחת לפני העור.

קומדונים שחורים – הקומדון השחור הוא פצעון אקנה פתוח שבו החומר שחוסם באפן חלקי את הנקבובית הוא שחור.

קומדונים לבנים – הקומדון הלבן הא פצעון שנחסם לחלוטין באמצעות קרום דקיק ובדומה לכל שאר המופעים שהזכרנו, גם המגע בו אינו מומלץ כלל על מנת שלא להחמיר את המצב.

חשיבות הטיפול באקנה

למרות שהאקנה אינה מחלה מסוכנת, היא בהחלט יכלה להשפיע לרעה על איכות החיים של החולים. מאחר ולעתים היא מהווה פגיעה אסתטית ניכרת ומופיעה לרוב בגיל ההתבגרות, הרי שהסובלים ממנה עלולים לפתח מצבים של חרדה או דיכאון ולחוות פגיעה בדימוי העצמי שלהם. מעבר לכל זה במקרים מסוימים ללא טיפול הפצעונים יכולים להותיר בפניו של האדם הסובל מאקנה צלקות שילוו אותו למשך כל ימי חייו.

בהתאם לכל זה ישנה חשיבות גדולה לגשת לטיפול אצל רופא עור מוקדם ככל האפשר וסמוך ככל האפשר למועד הופעת הפצעון הראשון.

כיצד מטפלים באקנה?

הטיפולים הקיימים היום מיועדים לטפל בגורמים השונים שהובילו להיווצרות הדלקת. בין הטיפולים השונים ניתן למנות את הבאים:

אולי יעניין אותך גם:

מה בין בריאות הנפש לבין מחלות עור?