התמודדות עם אקנה – פצעי בגרות

אקנה - פצעי בגרות
אקנה – פצעי בגרות

אקנה, או חטטת בעברית היא דלקת של זקיקי השערות ובלוטות החלב שמופיעה לרוב באזור גיל ההתבגרות.

הדלקת מתפתחת כתוצאה מתגובה פיזיולוגית לקויה להורמון המין הגברי שנקרא טסטוסטרון. באופן כללי ניתן לכתוב כי במהלך הזמן התגובה ההורמונאלית מתייצבת והתסמינים חולפים אך במקרים מסוימים הדלקת יכולה להחמיר ולהחריף ובהיעדר טיפול מתאים עלולות להיווצר צלקות באזור האקנה.

המושג אקנה הוא למעשה עיוות של המילה אקמה שביוונית פירושה שיא החיים או נקודה. בשפת העם נהוג לקרוא לאקנה גם פצעי בגרות, חצ'קונים או פצעונים.

הגורמים להיווצרות האקנה

ישנם גורמים רבים שיכולים להוביל להיווצרות של אקנה. בין הגורמים ניתן למנות את הבאים:

תסמיני האקנה

הדלקת מתחילה בהפרשה יתרה של שומנים מבלוטות החלב. השומנים שהופרשו ביתר לרוב באים במגע עם חיידקים או תאי עור מתים ומתחילים להצטבר עד שזקיקי השערות נסתמים ונוצרת סביבה נוחה להתרבות של חיידק האקנה שנקרא בלעז Propionibacterium acnes.

התגובה הדלקתית בזקיק יוצרת את הפצעים המוכרים שנקראים קומדונים. במידה והפצע סתום לחלוטין הוא נקרא פקק לבן ובמידה ואינו סתום הוא נקרא פקק שחור.

המחלה ברוב המקרים פוגעת בעור הפנים אך במקרים מסוימים יכולה להתפשט ולבוא לידי ביטוי גם בעור הגב או החזה. את המחלה מאבחנים ללא צורך בבדיקות דם אלא על ידי בדיקה קלינית קצרה שמבצע רופא עור.

טיפול באקנה

הנקודה החשובה ביותר שיש להבין בכל הקשור לטיפול באקנה היא שאת הטיפול יש להפקיד בידיו של רופא עור בלבד. בנוסף לכך ישנה חשיבות גדולה להישאר במעקב של הרופא המטפל על מנת לוודא שלא מתרחשות תופעות לוואי וכי המינון שנרשם הינו המינון המומלץ והמתאים ביותר למטופל.

במקרים מסוימים ישנו צורך להגדיל או להקטין את המינון בהתאם לצורך על מנת לספק למטופל את המינון האופטימאלי עבורו באופן אישי.

הטיפול מתמקד בגורמים לאקנה ולפיכך ישנו מגוון רחב ביותר של תכשירים, תרופות, ג'לים, משחות ותרחיצים שמיועדים לאיזון התגובה ההורמונאלית, להפחתה של הפרשת השומן הלא פרופורציונאלית, להכחדה של החיידקים בזקיקי השיער ולטיפול בתאי העור המתים שמביאים לסתימה של הנקבוביות.

חלק מהתכשירים מכילים חומרים אנטיביוטיים ומיועדים לטיפול מקומי בחיידקים, חלקם קוטלים את החיידקים על ידי חמצון של האזור, ישנם תכשירים שמיוצרים על בסיס נגזרות של ויטמין A ועוד.

סיבוכי האקנה

כפי שציינו, ברוב המקרים הדלקת נעלמת כלעומת שבאה אך במקרים מסוימים דרגת החומרה של הדלקת גבוהה במיוחד ובמקרים אלו עלולות להישאר על העור צלקות נראות לעין. על מנת למנוע את היווצרות הצלקות חשוב מאוד להימנע מחיטוט בפצעים האופייניים לאקנה, מלחיצה עליהם ואפילו מנגיעה בהם. כמו כן חשוב מאוד לטפל באקנה מוקדם ככל האפשר באופן מקצועי מול רופא עור.

מאחר ואקנה מופיעה ברוב המוחלט של המקרים בגיל ההתבגרות, הרי שהיא בעלת פוטנציאל להשפיע על מצבם הנפשי של החולים.

כך למשל במחקרים שנערכו בתחום לאחרונה נמצא כי מתבגרים שסבלו מאקנה חריפה היו בסיכון מוגבר ללקות בחרדות ובדיכאון. בהתאם לכל זה טיפול מקצועי מוקדם ככל האפשר חשוב מאוד לא רק מבחינה קוסמטית כי אם מבחינה נפשית גם כן.