מחלות עור

מלנומה – סרטן בעור

סרטן מסוג מלנומה
סרטן מסוג מלנומה

סרטן מסוג מלנומה הוא סרטן שמקורו בתאים שנקראים מלנוציטים. למרות שבדומה לדעה הרווחת אכן רוב הגידולים של מחלה זו מתחילים בעור, הרי שהם יכולים להופיע גם במערכת העיכול, במוח, בגרון, בעין, במערכת הלימפה ועוד.

ברוב המדינות המפותחות המלנומה מהווה את החלק הארי של מקרי סרטן העור.

המלנוציטים הם תאים שממוקמים בשכבה התחתונה של עילית העור וברשתית של העין. מדובר על תאים שמייצרים ומפרישים חומר שנקרא מלנין, סוג של פיגמנט שבולע קרינה אולטרה סגולה וכך מגן על תאי הגוף מפניה.

כל תא עשירי ברקמת העור הוא מלנוציט והשכיחות והצפיפות של המלנוציטים אינה אחידה בכל הגוף. כך למשל באזור איברי המין הצפיפות של התאים גדולה יותר מאשר באזור הגב.

גורם הסיכון המרכזי למלנומה הוא חשיפה לקרינת השמש באופן לא קבוע (חשיפה אינטרמיטנטית או חשיפה לפרקים). כמו כן השכיחות של המחלה גדולה יותר בקרב בהירי עור, עיניים ושיער ובקרב אנשים שבהם יש נוכחות של שומות רבות בדגש על שומות מולדות.

כיצד מאבחנים שומה שחשודה במלנומה?

אילו סוגים של מלנומה קיימים?

כיצד הגידול מתפשט?

בשלב הראשון המלנומה מתפתחת באפידרמיס אך בשלב מסוים היא מתחילה לחדור לדרמיס הרטיקולרי ולהיפודרמיס. הגרורות שנוצרות בשלב הבא מתפשטות דרך מערכת הדם או מערכת הלימפה ויכולות להגיע לאתרים לא שגרתיים כמו למשל בלוטת התריס או פנים הלב.

מלנומות שונות מתפשטות באופן שונה ומידת ההתפשטות של הגידולים תלויה במגוון רחב של גורמים שביניהם ניתן להזכיר למשל את עובי הגידול. כך למשל מלנומה בעובי של פחות מ-0.76 מ"מ לא תפתח גרורות (סיכוי של 0%) בעוד שמלנומה בעובי של 3.9 מ"מ תפתח גרורות בסבירות של 62%. 70% מהחולים במחלה מקומית לא מפושטת שורדים למשך עשר שנים אך רק 20% מהחולים במחלה מפושטת נהנים משרידות זו.

הטיפול במלנומה משתנה בהתאם לשלב שבו הגידול נמצא. גידול בשלב ראשון לרוב נהוג להסיר בניתוח, גידול בשלב שני או שלישי גם כן נהוג להסיר בניתוח ולהשלים את הטיפול עם מתן אינטרפרון וגידול בשלב הרביעי נהוג להסיר בניתוח אך לשלב את הטיפול הכירורגי עם כימותרפיה ותרופות ביולוגיות שונות.

אולי יעניין אותך גם:

אבחון מיידי של מלנומה: הכירו את הטכנולוגיה הישראלית פורצת הדרך

קסרודרמה פיגמנטוזום – אחת המחלות השכיחות ביותר ביפן המובילה לגידולים סרטניים

פטרת בעור

Exit mobile version