פטרת העור

פטרת העור (פטרת או mycosis בלעז) היא מחלה שהגורם לה הוא פטרייה. כיום ידועים למעלה משלוש מאות אלף זנים שונים של פטריות כאשר מאה חמישים מהם בקירוב ידועים כבעלי יכולת לגרום למחלה בבני אדם.

הפטרת יכולה להיות שטחית ולפגוע רק בשכבת האפידרמיס והדרמיס של העור אך לפעמים מתרחשת פגיעה עמוקה יותר בתת העור אשר נדירה מאוד בישראל.

פטרת העור (דרמטופיטוזיס) היא מחלה שנגרמת על ידי פטריות שנקראות דרמטופיטים. כיום ידועים 41 סוגים שונים של דרמטופיטים והמחלה באה לידי ביטוי במספר אופנים בהתאם לאזור הפגיעה בגוף ובהתאם לחומרת המחלה.

אילו סוגים של פטרת העור קיימים?

אלו הם הסוגים של פטרת העור הידועים כיום:

הגורמים פטרת העור

בחלק ניכר מהמקרים פטרת העור תוקפת בני אדם שסובלים מהיחלשות של המערכת החיסונית.

לעתים מדובר על אנשים שנוטלים תרופות לדיכוי מערכת החיסון ולעתים מדובר על אנשים שחולים במחלות אחרות שמחלישות את האפקטיביות של המערכת.

בנוסף לכך לעתים בעקבות פגיעה מכנית בזרימת הדם לאזור מסוים בגוף יכול להיווצר מצב שבו הפטרייה שאחראית למחלה תשגשג ביתר.

מצבים אלה כוללים למשל נעילה של נעליים לוחצות במיוחד למשך זמן ארוך או תופעות מוכרות של מחלת הסוכרת.

בנוסף לכך פטריה יכולה לעבור מבעל חי לאדם או מאדם לאדם ואפילו מחפצים מסוימים לאדם (לעתים הפטרת מועברת לאדם מהאדמה עליה דרך כשהוא יחף). ככל שהאזור יותר לח וחמים כך ישנו סיכוי רב יותר להתפתחות של פטריות באזור. נראה כי ישנם אנשים שיש להם נטייה מוגברת לסבול מפטרת העור אך טרם נמצאו גנים מסוימים שאחראיים לרגישות זו.

טיפול פטרת העור

הטיפול בפטרת העור משתנה בהתאם לסוג הפטרת. כיום ישנו מגוון רחב ביותר של משחות וקרמים שמכילים חומרים אנטי פטרייתיים שמיועדים להביא למיגור של המחלה ולרוב נרשמות לחולים גם משחות שמטרתן להביא להקלה בתסמינים ולהרגעה של העור.

תרופות נפוצות להרגעת העור הן אגיסטן אלוורה, ציקלודרם ואגיספור ונהוג למרוח אותן על האזור הנגוע במשך כעשרה ימים. במידה ומדובר בפטרת הציפורניים ההמלצה היא להשרות מדי ערב את כפות הרגליים במשך חמש עשרה דקות בגיגית או באמבט עם מים חמים שמכילים תמיסה של סבון מיוחד לחיטוי ולאחר ההשריה למרוח באזור הנגוע משחה נגד פטרת העור. במקרים חריגים במיוחד של דלקת שפוגעת בציפורניים יש להסיר את הציפורן בהליך כירורגי.