מחלות עור

דלקת כלי דם אוטואימונית

דלקת כלי דם אוטואימונית
דלקת כלי דם אוטואימונית

דלקת כלי דם או וסקוליטיס מתאפיינת בהסננה של תאי דם לבנים לדופן של כלי הדם שגורמים לאיסכמיה של הרקמות מסביב לכלי הדם ושל כלי הדם עצמם.

הדלקת יכולה לפגוע בשכבה אחת בלבד של דופן כלי הדם או יותר ובאופן עקרוני יכולה לנבוע ממגוון רחב ביותר של סיבות שכוללות שימוש בתרופות, חשיפה לזיהומים מסוימים, ממאירויות ועוד. במאמר זה נתמקד בדלקת כלי דם שמתרחשת על רקע של מחלה אוטואימונית ונפרט אודות מספר מחלות שיכולות לגרום לווסקוליטיס.

כיצד מסווגים את הסוגים השונים של דלקות כלי דם?

ישנן מספר דרכים בהן ניתן לסווג את סוגי הווסקוליטיס. באופן עקרוני ניתן לסווג את הדלקת בכלי הדם לפי המיקום של כלי הדם שנפגעים כתוצאה מהדלקת, לפי הגורמים שהובילו להיווצרות של הדלקת ועוד.

עם זאת הדרך המקובלת והשכיחה ביותר לסיווג הדלקות היא לפי הקוטר של כלי הדם שנפגעו. לפי סיווג זה החלוקה היא לדלקת של כלי הדם הגדולים, דלקת של כלי הדם הבינוניים, דלקת של כלי הדם הבינוניים והקטנים ודלקת של כלי הדם הקטנים.

מה הן מחלות אוטואימוניות?

מחלות אוטואימוניות (חיסון עצמי) הן מחלות שבהן התאים של מערכת החיסון תוקפים את רקמות הגוף באופן לא מבוקר ולא פרופורציונאלי. מדובר על מחלות שכיחות יחסית שפוגעות בקרב חמישה אחוז מכלל האוכלוסייה ושמהוות את גורם התמותה החמישי של נשים בגיל הפריון.

מדובר על קבוצה של מחלות חשוכות מרפא ובהתאם לכך הטיפול במחלות אלו הוא סימפטומטי בלבד וכולל לרוב תרופות לדיכוי מערכת החיסון, תרופות אנטי דלקתיות, תכשירים ביולוגיים שונים, סטרואידים ועוד. נכון לכתיבת שורות אלה ידועות כשמונים מחלות אוטואימוניות שונות.

בין המחלות המוכרות יותר ששייכות למשפחה זו ניתן להזכיר את הבאות: סוכרת סוג 1, טרשת נפוצה, קרוהן, קוליטיס כיבית, זאבת ועוד. כעת נפרט מעט אודות מחלות אוטואימוניות שבאות לידי ביטוי בין היתר בדלקת כלי דם.

תסמונת בכצ'ט

מחלה אוטואימונית שנפוצה בעיקר באזורי אגן הים התיכון בדגש על טורקיה אך גם במזרח הרחוק. גיל ההתפרצות הממוצע הוא עשרים והמחלה נפוצה במידה שווה בקרב נשים וגברים כאחד.

מחלה זו שייכת לקבוצת הווסקוליטיס שפוגעות בכלי הדם הקטנים והבינוניים כיוון שעשרה עד שלושים אחוז מכלל החולים מציגים דלקת בכלי דם אלו ובעיקר בכלי הדם בריאות, במעי, במערכת העצבים ובעור.

דלקת מפרקים שגרונית

מחלה אוטואימונית רב מערכתית שפוגעת בעיקר במפרקים של הגוף ומובילה לעיוות ולהרס שלהם לאורך הזמן. המחלה מופיעה בשכיחות של 0.5-1% בכלל האוכלוסייה ונשים נפגעות ממנה בשכיחות גבוהה פי 2 מאשר גברים.

מעבר לפגיעה המפרקית בזכותה ידועה המחלה, דלקת מפרקים שגרונית יכולה לפגוע במערכות גוף רבות נוספות לרבות מערכת הדם, בלב, בעור ועוד.

בחלק מהחולים שסובלים מדלקת מפרקים שגרונית עלולים להופיע כיבים גדולים בעור וכאבים חזקים, בחלקם יופיעו אוטמים באצבעות של הידיים, פרפורה, נוירופתיה פריפרית ועוד.

סקלרודרמה

סקלרודרמה או "טרשת רקמת החיבור" היא מחלה אוטואימונית שפוגעת בעיקר ברקמת העור אך עשויה בנוסף לכך לפגוע גם בכלי הדם, במגוון של איברים פנימיים ואף בשרירים.

במחלה נוצרת פגיעה בכלי הדם הקטנים שמתחילה ממוות של תאי האנדותל שמצפים את כלי הדם האלה שנקראים ארטריאולות. המוות של תאי האנדותל מלווה במוות של תאי שריר חלק שגם הם מהווים חלק מדופן כלי הדם ולאחר המוות התאי מוחלפים התאים המתים ברקמה של קולגן ופיברוזיס.

זאבת אדמנתית מערכתית

זאבת אדמנתית מערכתית היא מחלה אוטואימונית ששכיחה בעיקר בקרב נשים (ביחס של 9:1). בין התסמינים הרבים של המחלה ניתן למנות פריחה עורית על עור הפנים, כאבי מפרקים בקרסוליים ובידיים, עייפות, נשירת שיער מוגברת, נפיחות בבלוטת הלימפה וכן פגיעה במערכות רבות לרבות מערכת הדם שיכולה לבוא לידי ביטוי באנמיה למשל או בווסקוליטיס.

Exit mobile version