אקזמה – אבחון וטיפול

אקזמה

אקזמה היא סוג של רגישות עורית שבאה לידי ביטוי בעור אדום, מגרד ויבש. הגורמים לאקזמה לא ברורים לחלוטין אך נראה כי יש לבעיה מרכיבים גנטיים מסוימים שכן ילד להורה שסבל מאקזמה נמצא בסיכון מוגבר לסבול ממנה יחסית לאוכלוסייה הכללית.

כמו כן אקזמה מקושרת למחלות שונות שמופיעות על רקע אלרגי כמו למשל אטופיק דרמטיטיס. לרוב היא פוגעת בילדים ובתינוקות ונעלמת עד הגעת החולים לגילאי בית הספר.

מה הם התסמינים של אקזמה?

התסמינים של אקזמה כוללים לרוב גרד עז שיכול לגרום לחולים לגרד את עורם עד זוב דם מה שמעלה את הסיכון לחלות בזיהומי עור משניים למחלה.

בדרך כלל האדמומיות, היובש העורי והגרד העז יופיעו לאחר חשיפה לחומרים אלרגניים שונים שיכולים להיות למשל קרדית האבק, מתכות שונות בדגש על ניקל, גומי, בשמים מסוימים, אבקני פרחים, פרווה של בעלי חיים ועוד.

במקרים מסוימים האקזמה עלולה להחמיר במידה ואדם אלרגי נחשף לאלרגנים אליהם הוא אלרגי במזון כמו למשל בוטנים, חיטה או חלב. החמרה של תסמיני האקזמה יכולה להתרחש גם על רקע של מתח נפשי, היריון, בתקופת המחזור החודשי ועוד.

במקרים החמורים היובש בעור יגרום להופעת סדקים בעור שעלולים להיות מלווים בכאב רב. המחלה יכולה לבוא לידי ביטוי באופן אקוטי או כרוני.

מניעה של אקזמה

חלק חשוב ביותר בהתמודדות עם אקזמה הוא המניעה שלה. המניעה מתבצעת על ידי זיהוי של הגורם האלרגני וניסיונות להימנע ממגע עמו.

במקרים מסוימים החולה יוכל לאתר את האלרגן בעצמו, כמו למשל במקרים בהם לאחר הסרת תכשיט מסוים כמו טבעת האקזמה נעלמת אך לא אחת קורה שישנו צורך לבצע מבחני אלרגיה אצל רופא עור.

בנוסף כיום ידוע כי ישנו קשר בין הזעה מוגברת לבין התפתחות של אקזמה ולכן לאלו הסובלים מהבעיה באופן כרוני מומלץ להקפיד על לבישת בגדים מבדים נושמים כמו כותנה טבעית ולהימנע מלבישת בגדים צמודים מדי שלא מאפשרים לעור לנשום. כמו כן מומלץ לאלו שסובלים מאקזמה באופן כרוני להימנע ממצבי מתח נפשי, מהזעה מוגברת ומשינויי מזג אוויר קיצוניים.

טיפול באקזמה

מאחר ומדובר על תגובה אלרגית הרי שהטיפול מכוון להקלה במידת החומרה של התסמינים בלבד ולא לפתרון הבעיה.

הטיפול כולל שימוש בקרמים שונים להרגעת העור ולהפחתת מידת החומרה של הגרד, שימוש בתכשירים אנטי היסטמינים שמגיעים בצורת משחה למריחה על העור, הקפדה על היגיינה והימנעות מגירוד המשטחים האדומים והמגרדים על מנת שלא להביא להחמרה במצב ולהופעת שלפוחיות או דימומים.

תכשירים רבים שמיועדים לטיפול באקזמה מסייעים לשמור על הלחות של העור ולרוב מורחים אותם לאחר מקלחת.

במקרים קשים במיוחד מטפלים על ידי מתן של קורטיקוסטרואידים סיסטמיים שניתנים בכדורים אך במקרים הפחות חמורים ניתן לטפל גם על ידי מריחה של משחות סטרואידיות באופן מקומי.

ראו גם:

אסתמה של העור בתינוקות