אסטמה של העור בתינוקות

אסטמה של העור בתינוקות וילדיםאסטמה של העור, ובשמה הרפואי אטופיק דרמטיטיס או אקזמה, היא מחלת עור כרונית הגורמת לדלקת, אדמומיות ופריחות מגרדות. מצב זה נגרם בדרך כלל עקב תגובת רגישות יותר הזהה לאלרגיה. גיל התרחשות המחלה קובע את מיקום וסוג הפריחה.

בקרב תינוקות בגילאי פחות משנתיים, הנגעים מופיעים בצורה פריכה נוטפת, ומופיעים על הפנים, הידיים, הקרקפת וכפות הרגליים.

הגורמים לאסטמה של העור בתינוקות

הגורם המדויק לאסטמה של העור בתינוקות עדיין אינו ידוע, אך המצב עשוי להתפתח כתוצאה מגורמים סביבתיים וגנטיים הכוללים:

·         אלרגיות, כגון אלרגיה לאבק, קרדית אבק, עובש, קשקשי חיות מחמד וסביבה מזוהמת.

טיפולים באסטמה של העור בתינוקות

האבחנה כוללת בדיקה גופנית יסודית, ביופסיה של העור, בדיקות עור לאלרגיה, עם ניתוח מפורט של העור, ובדיקת ההיסטוריה המשפחתית של התינוק. לאחר מכן נקבעת תכנית טיפול מתאימה.

הטיפול התרופתי כולל אנטיהיסטמינים לבליעה המסייעים להקלת הגירוד הנגרם כתוצאה מדלקת העור. במקרים חמורים של אסטמה של העור בתינוקות נקבעות תרופות למריחה על הקרקפת או העור כגון משחות קורטיזון או קרמים של סטרואידים. שיטות טיפול אחרות כוללות: תרופות לדיכוי המערכת החיסונית; משחות או תרופות אנטיביוטיות; ופוטותרפיה.

טיפולים ביתיים

מספר טיפולים ביתיים מונעים אסטמה של העור בתינוקות ומפחיתים את הצורך בתרופות. הטיפול הביתי היעיל ביותר מתבצע באמצעות אספקה קבועה של לחות לעור. שימוש בקרמים ומשחות ללא מרשם נמרחים על העור לפחות פעמיים ביום ומסייעים בהפחתת יובש העור.

על ההורים למנוע מהתינוק לגרד את עורו או את האזור הפגוע. תחושת העקצוץ ניתנת להפחתה באמצעות מריחת קרמים או אנטיהיסטמינים לבליעה ללא מרשם. צעדי התמודדות נוספים כוללים:

טיפולים טבעיים לאסטמה של העור בתינוקות

אסטמה של העור היא מחלה אוטואימונית, ולכן שיפור המערכת החיסונית מסייע במידה רבה לירידה במצב הכרוני. תינוקות אינם מגיבים היטב לתרופות חזקות המכילות חומרים כימיקלים ומומלץ לנסות לטפל בהם תחילה בשיטות טבעיות הכוללות:

ויטמינים – צריכה יומית של ויטמינים כגון מזונות אנטי דלקתיים אומגה שלוש הנמצאים בסלמון, זרעי פשתן, תרד, ואגוזי מלך.

שטיפת הגוף בחומרים טבעיים – כגון קליפת שיבולת שועל לבנה ושורש בוקיצה חלקלקה. מרתיחים מרכיבים אלו בשתי כוסות מים, מניחים להם להתקרר במשך חצי שעה, ושוטפים בעדינות את גוף התינוק.

ויטמין E – קרמים המכילים ויטמין זה נמרחים על האזור הפגוע ומפחיתים את הגרוד והגירוי של העור.

משחת עלי אוכמניות – למריחה על העור להפחתת הדלקת.

ויטמין B ואבץ – יש לצרוך מזונות עשירים בתוספים אלו להפחתת הגירוי וחיזוק המערכת החיסונית.

תוספת שיבולת שועל לאמבטיה. מסייעת לנקות את העור.

תה אולונג –  שתיית תה זה פעמיים ביום מסייעת להפחתת תסמיני אסטמה של העור בתינוקות.

אסטמה של העור היא מחלת עור לטווח הארוך הזקוקה לטיפול קבוע. יש להתייעץ עם רופא עור או מומחה עור מוסמך, אם המצב נמשך, או אם התסמינים מלווים בחום וכאבים.