מחלת אסטמה של העור

אסטמה של העור

אסטמה של העור הוא השם העממי שניתן למחלת עור שנקראת בשפה המקצועית אטופיק דרמטיטיס או דלקת עור אטופית. מדובר על מחלה דלקתית כרונית שבאה לידי ביטוי בתקופות של התלקחות והפוגה.

המחלה לרוב מופיעה לראשונה בילדות ובעולם המערבי השכיחות שלה נעה בין עשרה לעשרים אחוז באוכלוסייה הכללית (קרוב לתשעים אחוז מכלל המקרים של המחלה מתפרצים לפני גיל חמש שנים).

הגורם להופעת המחלה אינו ברור אך ישנם גורמים שעלולים לגרום להתלקחות של ההתקפים שכוללים דיכוי של מערכת החיסון, תנאי מזג אוויר מסוימים (יובש קיצוני לדוגמא), חשיפה לחומרים כימיים מסוימים (חומרי ניקוי, בשמים או סבונים), מצבים נפשיים מסוימים שכוללים מצבי מתח או לחץ ועוד.

תסמיני המחלה

התסמינים של המחלה מגוונים ביותר ומשתנים בין אדם לאדם אך לרוב אסטמה של העור מתבטאת בהופעה של אזורים יבשים ומגרדים על פני העור.

האזורים היבשים הם בעלי גוון אדמדם עד אדום ויכולים להופיע בכל אזור בגוף אך לרוב תפגע המחלה בפנים, בירכיים, בפנים הזרוע, בגב או בקפלי הברכיים.

במצבים חמורים במיוחד הגרד האופייני למחלה יכול לגרום לפגיעה משמעותית באיכות החיים של החולים ולהוביל אפילו לנדודי שינה ולחוסר יכולת ללמוד או לעבוד.

בנוסף לכך אי טיפול הולם וגירוד של האזורים הנגועים עלול להוביל להתפתחות של זיהומים משניים למחלה הראשונית. כמו כן המחלה יכולה לבוא לידי ביטוי בנפיחות עורית, בהיווצרות של סדקים על פני העור, בדלקת עורית ובקשקשת אופיינית.

בתקופת הילדות החולים חשופים יותר לזיהומים משניים כיוון שילדים מתקשים יותר ממבוגרים להתגבר על הדחף לגרד את העור. בנוסף לכך המחלה מביאה פעמים רבות לפגיעה בחיים החברתיים ולירידה בביטחון העצמי בקרב ילדים.

חשוב לציין שעל אף שהתסמינים מהווים פגיעה באיכות החיים של החולים, הרי שהמחלה אינה מסכנת חיים. לרוב החולים סובלים משתי התפרצויות של אסטמה של העור מדי שנה כשמשך כל התקף הוא בין שבוע לעשרה ימים.

כיצד מאבחנים את המחלה?

אבחון של אסטמה של העור נעשה אך ורק על ידי רופא עור. לרוב ההתבטאות הקלינית ותשאול של החולה ובני משפחתו מספיקים על מנת לקבוע כי מדובר במחלה אך במקרים מסוימים ישנו צורך לשלול מחלות אחרות.

כיום ידועות מספר מחלות שעלולות להתבטא בתסמינים דומים לאטופיק דרמטיטיס ולכן לעתים תילקח ביופסיה (דוגמית של רקמה) מהנגעים העוריים שתישלח למעבדה על מנת לקבוע בוודאות כי מדובר אכן באסטמה של העור ולא במחלה אחרת. כיום בישראל חיים שלוש מאות וחמישים אלף בני אדם שסובלים מהמחלה כשתשעים אחוז מהם ילדים שמחציתם טרם חגגו את יום הולדתם השני.

טיפול במחלה

הטיפול באסטמה של העור מתחלק לשניים. החלק הראשון הוא הטיפול המונע ואילו החלק השני הוא הטיפול בזמן ההתקף. הטיפול המונע כרוך בנטילה קבועה של חומרים אנטי היסטמינים שונים, במריחה של קרמים טיפוליים שמטרתם לשמור על לחות העור, בשהייה באזורים שבהם הרמה של הלחות באוויר גבוהה באופן יחסי ובלבישה של בגדים מכותנה שמאפשרים אוורור של העור.

הטיפול בזמן ההתקף כולל שימוש בקרמים שתפקידם להרגיע את העור הדואב ומשיחה של העור במשחות סטרואידיות. בנוסף לכך מאחר וכיום ידוע שההתקפים לרוב מופיעים בתגובה למצבי מתח ולחץ, החולים מונחים לעשות ככל האפשר על מנת להימנע מהגעה למצבים אלו.

בשנים האחרונות החלו לעשות שימוש גם בתרופות אימונומודולטוריות שונות כמו למשל פרוטופיק או אלידל שתפקידן לאזן את הפעילות של מערכת החיסון.

במחקרים שפורסמו לאחרונה נראה כי תרופות אלו מביאות בשמונים אחוז מהמקרים של אסטמה של העור להקלה משמעותית בחומרת ההתקפים.

ראו גם:

אסטמה של העור בתינוקות