פטרת

מהי פטרת?

פטרת (mycosis בלעז) היא מחלה שהגורם שלה הוא פטרייה. מתוך שלוש מאות אלף הפטריות הידועות כיום ישנם מאה וחמישים סוגים בלבד שידועים כבעלי פוטנציאל לפגוע באדם.

הפטריות יכולות לפגוע באופן שטחי בשכבת העור העליונה והאמצעית (האפידרמיס והדרמיס בהתאמה), באופן עמוק ואף באופן סיסטמי.

נהוג לחלק את סוגי הפטרת לשתי קבוצות עיקריות כשהראשונה היא פטרת העור שנגרמת על ידי 41 סוגים שונים של דרמטופיטים (סוג מסוים של פטריות) והשנייה היא פטרת עומק שנחשבת לנדירה יותר.

הגורמים לפטרת

לרוב על מנת שהפטרייה תשגשג צריכים להתקיים מספר תנאים שכוללים בין היתר סביבה לחה או רטובה וחום. זו הסיבה בגינה פטרת ציפורניים למשל נפוצה יותר באצבעות של כפות הרגליים מאשר באצבעות הידיים.

בנוסף לכך כדי להידבק בפטרת צריך לבוא במגע ישיר עם פטרייה. הפטרייה יכולה לעבור לאדם בריא מאדם חולה במגוון רחב של דרכים כשלעתים אפילו ניתן להידבק בפטרייה לאחר שצועדים יחפים על רצפה שלפני כן צעד עליה אדם יחף שסובל מהמחלה.

גורמי סיכון להופעת פטרת הם היחלשות של המערכת החיסונית בעקבות נטילה של תרופות מסוימות לדיכוי המערכת או בעקבות מחלה, סוכרת שמערבת את כלי הדם הקטנים וכן ישנם אנשים שבאופן טבעי מועדים יותר מאחרים ללקות בפטרת מסיבות לא ידועות ככל הנראה על רקע גנטי.

התסמינים של המחלה

מאחר וישנם סוגים רבים ושונים של פטרת, ישנם גם תסמינים שונים בהם יכולה המחלה לבוא לידי ביטוי. רק על מנת לסבר את האוזן נציין כי ישנם חמישה סוגים שונים של פטרת העור כשכל סוג פוגע באזור שונה בגוף האדם.

בין היתר מדובר על פטרת ציפורניים, פטרת זקן, פטרת רגליים ועוד. ישנם גם שני סוגים של פטרת עומק כשגם הם באים לידי ביטוי בתסמינים שונים. כך למשל פטרת הציפורניים יכולה לגרום לציפורן להיות שברירית ומתפוררת, להוביל לשינוי של הצבע של הציפורן ושל העור שמתחתיה ואפילו לגרום לציפורן להדיף ריח לא נעים בעוד שפטרת הפנים יכולה להוביל להיווצרות של אזורים דלקתיים בפנים ולקשקשת.

באופן דומה פטרת הקרקפת יכולה להוביל למחלות הגזזת והיערת בעוד שפטרת בזקן יכולה להתבטא בדלקת חריפה מאוד באזור הזקן בגברים.

לרוב הפגיעה של הפטריות תבוא לידי ביטוי בעור הגוף אך פטרת עומק יכולה לפגוע גם באיברים פנימיים ובמקומות שונים שאינם מכוסים ברקמת עור. כך למשל זן מסוים של שמר הקנדידה שנקרא קנדידה אלביקנס עלול לגרום להפרשה לבנה וגושית מהנרתיק ולפצעים בחלל הפה.

את הפטרייה לרוב מזהים לפי המראה והתסמינים האופייניים לה אך לעתים מבצעים גם בדיקות שונות כדי לבצע אבחנה מבדלת בין הפטרת לגורמים שונים אחרים שעשויים היו להתבטא באופן דומה.

כיצד ניתן לטפל בפטרת?

בדיוק כפי שישנם סוגים רבים של פטרת כשכל אחד מהסוגים מוביל להיווצרות של תסמינים שונים, כך גם ישנן דרכי טיפול שונות עבור כל אחד מהסוגים של המחלה.

בפטרת נהוג לטפל באופן מקומי על ידי מריחה של משחות, קרמים ותכשירים שמכילים חומרים אנטי פטרייתיים שמיועדים לטפל במקרים קלים בעיקר.

בנוסף ישנו מגוון של תכשירים שמיועדים להביא להקלה מקומית בתסמינים. סוגים רבים של פטרת יכולים להביא לאדמומיות של העור, לתחושה של צריבה ושל גרד ולכאב מקומי ולכן במקביל לטיפול בפטרייה עצמה נהוג להשתמש גם בחומרים להרגעה של העור ולהפחתה בתחושת הגרד למשל.

במקרים מסוימים החולים צריכים לעבור ניתוח כמו למשל ניתוח להסרת הציפורן במקרים קשים של פטרת ציפורניים שאינה מגיבה לטיפול התרופתי ובמקרים מסוימים כשבאזור הפגיעה מתפתחת נוכחות חיידקית, ישנו צורך להתחיל בטיפול אנטיביוטי מקומי או סיסטמי.