מהי סבוריאה?

סבוריאה (סבוריאה דרמטיטיס או דהנת בעברית) היא מחלת עור כרונית שפוגעת בשכבות העליונות של העור ומתאפיינת בהפרשה מוגברת של שומן מבלוטות החלב בעור.

מדובר על מחלה דלקתית שבאה לידי ביטוי בקילופי עור ובאדמומיות, בקשקשת יבשה ועור שומני מאוד בעיקר באזור המפשעה, בתעלת האוזן החיצונית, בין השכמות, מתחת לשדיים בבתי השחי, באזור הקרקפת ובפנים.

בדרך הכלל החולים בסבוריאה יסבלו גם מצריבה ומתחושת גרד בעור. מדובר על מחלה שפוגעת בחמישה עשר אחוז מכלל האוכלוסייה כאשר חמישה אחוז מכלל האוכלוסייה סובלים מסבוריאה בדרגת חומרה גבוהה במיוחד.

היא פוגעת יותר בגברים מאשר בנשים ולרוב מתפרצת בגיל ההתבגרות, לפני גיל שנה או בשנות הארבעים לחייהם של החולים.

מה גורם להופעת סבוריאה?

ישנם גורמים רבים מאוד שעשויים לתרום להופעה של המחלה להלן:

ההתבטאות הסימפטומטית של מחלת הסבוריאה

המחלה מתאפיינת במהלך הדרגתי שבתחילתו מופיעים קשקשים יבשים על שטחי עור שונים שנעשים אדומים. הקשקשים שמאפיינים את תחילתה של המחלה דקים יחסית אך ללא טיפול הולם בשלבים מתקדמים יותר של המחלה יופיעו קשקשים עבים ובעלי צבע צהבהב. המאפיין המעניין ביותר של המחלה שמבדיל אותה ממחלות עור אחרות הוא הסימטריות של אזורי הפגיעה.

במקרים רבים בהם המחלה מופיעה בתינוקות מתרחש בלבול בין התפרחת האופיינית לסבוריאה לבין תפרחת חיתולים סטנדרטית. במידה והתפרחת לא מגיבה לטיפול הקונבנציונאלי ונשארת לאורך זמן ללא שינוי, לרוב מדובר בסבוריאה.

הטיפול בסבוריאה

כאשר המחלה מתפרצת בחומרה רבה נהוג למרוח על העור משחות שמכילות קורטיזון (סוג מסוים של סטרואיד) על מנת לחבל בפעילות מערכת החיסון המקומית.

עם זאת, שימוש ממושך במשחות האלו עלול לגרום לתופעות לוואי לא רצויות ובנוסף לכך לאחר הפסקת הטיפול הממושך המחלה חוזרת ותוקפת ביתר שאת. אי לכך הטיפול במשחות שמכילות קורטיזון הוא לרוב קצר מועד.

בנוסף למשחות הסטרואידיות ישנו מגוון רחב ביותר של תרופות שמכילות חומרים אנטיביוטיים שונים וכן ישנו מגוון של תכשירים שמכילים חומרים אנטי פטרייתיים שמיועדים לטיפול בסבוריאה. במידה והמחלה פוגעת בעור הקרקפת לרוב הטיפול יכלול בין היתר שימוש בשמפו נגד קשקשים. תכשירים נוספים שמיועדים לטיפול בסבוריאה הם תכשירים שמטרתם להסיר את עודפי השומן מהעור תוך הימנעות מייבוש של העור.

כללים לשמירה אופטימאלית על בריאות העור

אמנם לא ניתן למנוע את ההופעה של המחלה באופן מוחלט אך בהחלט ניתן לנקוט במספר דרכים על מנת לשמור על בריאות העור למשך זמן רב. בין הדרכים ניתן למנות את הבאות:

טיפוח והיגיינה – ישנה חשיבות גבוהה להקפדה על היגיינה מרבית באזור הנגוע במחלה. השמירה על ההיגיינה כוללת בין היתר ניקוי קבוע של העור עם סבון מתאים והסרה וסילוק של הקשקשים. יש לציין כי שימוש בסבון לא מתאים עלול לייבש את העור בצורה מוגזמת ולהביא להחמרה של התסמינים.

הקפדה על תזונה נכונה – חוקרים רבים סבורים שלמחלה ישנו קשר חזק לסוג התזונה שצורכים החולים.

באופן עקרוני הדיאטה המומלצת לחולים בסבוריאה כוללת שפע של פירות וירקות ומכילה שמנים מן הצומח ולא שמנים שמגיעים מהחי כמו למשל אבוקדו, זיתים וטחינה. כמו כן באופן כללי לא מומלץ לחולים בסבוריאה לצרוך מזונות מטוגנים, מזונות עשירים בשומן ומזונות מעובדים.

החשיבות של הלחות – הזנה קבועה של העור בעזרת שימוש בקרם לחות חשובה להרגעה של תחושת הגרד והצריבה.

המצב הנפשי – בנוסף לכל הכללים שצוינו לעיל ישנה חשיבות גבוהה לשמור על סטטוס נפשי יציב ומאוזן ולהשתדל שלא להגיע למצבים של סטרס או מתח נפשי ככל האפשר כיוון שלמצב הנפשי ישנה השפעה מרחיקת לכת על חומרת התסמינים.

ראו גם:

אקנה, רוזציאה וסבוריאה