מחלות עור

כל המידע על מחלות עור חיידקיות

מחלות עור חיידקיות
מחלות עור חיידקיות

העור שמשמש כקו ההגנה הראשון של גופנו ושלמעשה מהווה את הגבולות של הגוף האנושי חשוף למגוון רחב של מחוללי מחלה באופן שגרתי.

מגוון מחלות העור הקיימות הידועות היום למדע כולל סוגים רבים ושונים של מחלות שלהן גורמים שונים, שכיחות שונה ודרכי טיפול שונות.

בין היתר מדובר על מחלות עור ממקור אוטואימוני שבהן תאי מערכת החיסון תוקפים מרכיבים שונים בעור, מחלות עור שנגרמות בעקבות חשיפה לחומרים שונים לרבות תרופות או כימיקלים, מחלות שהמקור שלהן הוא גנטי, מחלות ויראליות, מחלות פטרייתיות ועוד.

במאמר זה נתמקד בסוג מסוים של מחלות עור שהמקור שלהן הוא חיידקי. בחרנו להביא שלוש דוגמאות למחלות עור שנגרמות בעקבת זיהום של חיידק אך חשוב לציין שישנן מחלות עור חיידקיות נוספות שקצרה היריעה מלהכיל.

צלוליטיס (דלקת רקמה תת עורית)

צלוליטיס היא דלקת אקוטית שפוגעת ברקמות החיבור התת עוריות שנגרמת ברוב המוחלט של המקרים על ידי חיידקים מסוג Staphylococcus aureus או Beta Hemolytic Streptococcus.

החיידק שגורם לדלקת בדרך כלל מצליח לחדור את שכבת העור במצבים בהם נוצר פתח שנגרם כתוצאה משפשוף, שריטה, פצע ניתוחי או טראומה כלשהי לרבות נשיכה של עכבישים שונים או בעלי חיים מסוימים.

במידה ולא מוגש לחולה טיפול מתאים, הדלקת המקומית יכולה להתפשט ולהחמיר ועלולה להיווצר דלקת בכלי הלימפה או דלקת בקשריות הלימפה ובמקרים חמורים במיוחד יכולים אף להיווצר נמקים מקומיים בעור. סיבוך חמור במיוחד ונדיר מאוד אך אפשרי של צלוליטיס הוא אלח דם (זיהום שחודר למערכת הדם וגורם לזיהום מערכתי בגוף).

תסמיני הצלוליטיס הראשוניים מקומיים בלבד וכוללים נפיחות, חום, אדמומיות וכאב (שלפוחיות ייווצרו במקרים חריגים) אך במקרים מסוימים סובלים החולים גם מתסמינים מערכתיים שיכולים לכלול הזעה מוגברת, כאבי ראש, לחץ דם נמוך וברדיקרדיה.

הטיפול התרופתי כולל שימוש בתרופות ששייכות למשפחת הפניצילין ובמידה והדלקת פגעה באחת מהגפיים, ההמלצה היא לשמור על הגפה מוגבהת כדי להביא להפחתה בחומרת הנפיחות.

שושנה (ורדת או אריזיפלס)

שושנה היא מחלה שנגרמת אף היא על ידי אותם החיידקים שגורמים לצלוליטיס אך מדובר על מחלה חריפה יותר. הזיהום החיידקי במחלה זו גורם לדלקת שמתפשטת לרקמת השומן והתסמינים שלה כוללים חולשה כללית, תשישות, רעידות וצמרמורות, הקאות וחום גבוה.

תסמינים אלה מופיעים 48 שעות לאחר החדירה של הזיהום ומעבר לתסמינים הסיסטמיים המחלה מאופיינת על ידי נגע עורי אדום שנראה כמו פריחה, חם למגע ונפוח.

בהינתן טיפול מהיר שכול לרוב עירוי תוך ורידי של אנטיביוטיקה או מתן אנטיביוטיקה באופן פומי המחלה עוברת תוך יום או יומיים, אבל ההחלמה המלאה של רקמת העור יכולה להימשך מספר שבועות. כמו כן ישנם חולים שנוטים לחלות בשושנה באופן כרוני ובעקבות כך סובלים מנפיחות כרונית באזור הזיהום.

נמק גזי (gas-gangrene)

נמק גזי הוא מצב שבו מתרחש מוות של רקמה, בדרך כלל כתוצאה מזיהום של חיידק Clostridum perfringens. באופן כללי חיידקים ממשפת הקלוסטרידיום הם חיידקים שמתרבים בסביבות נטולות חמצן (חיידקים אנאירוביים) שבשגרה נמצאים במעי הגס ובאדמה.

נמק גזי מתרחש במקרים בהם נגרם נזק לרקמת העור או במקרים בהם אספקת הדם לרקמה נפגעה (וכתוצאה מכך נוצרה סביבה נטולת חמצן) והחיידק הצליח לחדור לרקמה.

שני שליש מהמקרים של נמק גזי מתרחשים לאחר ניתוח או לאחר חבלה כלשהי ושליש מהמקרים מתרחשים בקרב חולים שסובלים ממחלות של כלי הדם ההיקפיים, מסרטן במעי הגס, מסוכרת או מדיכוי של מערכת החיסון.

הזיהום גורם לכאב חריף ברקמה, בצקת מקומית, שינויי צבע (העור מקבל גוון חום), שלפוחיות ונוכחות של גז שניתן לחוש בלחיצה על האזור הפגוע. ללא טיפול מתרחשים נמק של רקמת השריר ותסמינים נוספים של הלם זיהומי.

מדובר על מחלה מאוד מסוכנת שבה 25% מהחולים שבהם הופיע מצב זה על רקע של חבלה בעור נפטרים ושבעים אחוז מהחולים שבהם הופיע הזיהום שלא על רקע של חבלה נפטרים.

Exit mobile version