מחלות עור

כל המידע על מחלות עור ויראליות

מחלות עור ויראליות
מחלות עור ויראליות

מחלות עור ויראליות שייכות למשפחת מחלות העור הזיהומיות שכוללות בין היתר גם את מחלות העור שנגרמות על ידי טפילים (גרדת לדוגמה), מחלות העור החיידקיות (צלוליטיס או שושנה למשל) ואת מחלות העור הפטרייתיות (פטרת הציפורניים למשל).

מבחינת הנגיפים (ווירוסים) העור מהווה מערכת מאוד נוחה לשגשוג בין היתר כיוון שתאים רבים שלו חשופים לעולם החיצון ולאוויר. במקרים רבים התסמינים האופייניים לזיהומים ויראליים מתרחשים בעקבות התגובה החיסונית של הגוף ולא כתוצאה מפעולתם הישירה של הנגיפים עצמם.

במאמר זה נפרט אודות שלוש מחלות עור ויראליות אך חשוב לדעת כי ישנן נוספות.

אבעבועות רוח

אבעבועות רוח היא מחלה ויראלית מדבקת מאוד ושכיחה מאוד שבמקרים מסוימים עלולה להיות אף מסוכנת מאוד. הגורם למחלה הוא נגיף שנקרא Varicella Zoster Virus או בקיצור: VZV.

הפריחה האופיינית למחלה מתפשטת במהירות כמעט לכל חלקי הגוף ובאה לידי ביטוי בנגעים עוריים שעוברים חמישה שלבים מרכזיים.

בשלב הראשון הנגעים אדומים ושטוחים וקוטרם מילימטרים ספורים, בהמשך הנגעים מתחילים להתרומם מעט מעל פני העור ובשלב הבא הנגעים נראים כמו שלפוחיות שכן הם מתמלאים בנוזל שקוף. בשלב הרביעי הנוזל השקוף הופך להיות מוגלתי ובשלב האחרון השלפוחיות מגלידות ומתחילות להיעלם.

הסכנה במחלה זו היא התרחשות של סיבוכים אפשריים שכוללים זיהומים משניים, דלקת ריאות קשה, דלקת בכבד, דלקת המוח והעוצבה ואפילו מוות.

למעשה מדי שנה נפטר חולה אחד באבעבועות רוח בישראל. הטיפול כולל שימוש בתרופות אנטי ויראליות ומגוון של טיפולים תומכים להפחתת הגרד שמגדיל את הסיכון לזיהומים משניים.

בנוסף לכך החיסון למחלה מהווה חלק משגרת החיסונים במדינת ישראל וניתן לתינוקות בגיל שנה ולילדים בגיל שש.

חצבת

חצבת היא מחלת עור נפוצה מאוד שנגרמת על ידי נגיף מסוג Morbillivirus. למרות שכיום קיים חיסון יעיל נגד המחלה, היא עדיין נחשבת לאחת מהמחלות הזיהומיות הנפוצות והשכיחות ביותר בעולם.

למעשה נכון להיום חצבת היא הגורם הרביעי לתמותת ילדים בעולם ובשנת 2010 מתו בכל רחבי העולם קרוב למאה וארבעים אלף חולים בחצבת.

הפריחה האופיינית לחצבת מתחילה להופיע מאחורי האוזניים בדמות נקודות קטנטנות שגדלות ומתפשטות עד שבשלב מסוים הן מתחברות זו לזו ותוך יומיים עד שלושה מתפשטות לכל חלקי הגוף.

בנוסף לפריחה החולים סובלים מעלייה של חום הגוף, חוסר תיאבון, נזלת, נפיחות בעפעפיים, עיטושים, חוסר אנרגיה, עייפות ועוד. הטיפול כול לרוב מנוחה ושתייה מרובה ותרופות להורדת חום.

אדמת (Rubella)

אדמת היא מחלה שנגרמת על ידי נגיף בעל שם זהה (נגיף האדמת) ששייך למשפחת Togavirus. הנגיף עובר מאדם חולה לאדם בריא על ידי טיפות שמקורן במערכת הנשימה של האדם החולה שנפלטות בהתעטשות או בשיעול.

המחלה יכולה לפגוע בכל אדם ובכל קבוצות הגילאים אך לאחר ההדבקה הראשונית מערכת החיסון כבר מזהה את הנגיף ולכן לא ניתן להידבק באדמת פעמיים.

תסמיני המחלה כוללים פריחה עורית שמתחילה באזור הפנים ומתפשטת לשאר חלקי הגוף, נפיחות במפרקים, דלקת עיניים, נפיחות באשכים ובמקרים חריגים עלולים להופיע סיבוכים כגון: דלקת המוח ואירועי דימום.

בדרך כלל המחלה לא נחשבת למסוכנת במיוחד אך במידה והיא פוגעת באישה הרה, קיים סיכוי של ארבעים אחוז לנזק לעובר שיכול לבוא לידי ביטוי בהפלה או בתסמונת אדמת מולדת.

חשוב לציין שלמרות שבעבר האדמת הייתה מחלה נפוצה מאוד (בשנת 1972 דווח על שלושים אלף חולים באדמת בישראל), הרי שמאז שנת 1994 עם השינוי במדיניות החיסונים, המחלה נחשבת לנדירה ביותר כשפחות מעשרה מקרים חדשים מתגלים בישראל מדי שנה.

אולי יעניין אותך גם:

פריחות עוריות בקרב חולי קורונה – האם יש סיבה לדאגה?

Exit mobile version