מהי חצבת?

רופא עור

חצבת היא מחלה נגיפית של דרכי הנשימה שיכולה לפגוע בחולים באופן חמור כשבמקרים מסוימים היא מובילה למוות שלהם.

מדי שנה מדווח ברחבי העולם על שלושים עד ארבעים מיליון חולים חדשים בחצבת כשמניין המתים עומד על כמיליון בני אדם מדי שנה. למרות שהחיסון נגד חצבת יעיל מאוד, הרי שלא בכל האזורים בעולם תכניות החיסונים מתנהלת כשורה ובשנים האחרונות נראה כי שכיחות המחלה נמצאת בעלייה קלה.

הנגיף שאחראי להדבקה במחלה נקרא Morbillivirus ומשך הדגירה שלו הוא בין עשרה לשנים עשר ימים.

נכון להיום החצבת היא הגורם הרביעי במספר לתמותת ילדים ברחבי העולם. בישראל החיסון נגד חצבת ניתן לתינוקות עם הגיעם לגיל שנה ובפעם השנייה ניתן לילדים עם הגיעם לכיתה א' או ב'.

לקראת סוף העשור הראשון של המאה הנוכחית התגלו במדינת ישראל קרוב לאלף מקרים של חצבת, ככל הנראה על רקע סירובם של רבים מחברי הקהילה החרדית לחסן את ילדיהם.

כיצד מתרחשת ההדבקה?

נגיף החצבת הוא נגיף מדבק בצורה בלתי רגילה. הוא מקנן בחולים בריריות של הפה ושל האף ומסוגל להדביק את הסובבים בפרק הזמן שבין ארבעה ימים לפני הופעת התפרחת העורית לבין ארבעה ימים לאחר הופעת התפרחת.

הנגיף עובר מהאדם החולה לאדם הבריא כשהוא נישא בטיפות רוק זעירות שעוזבות את גופו של החולה בדיבור, בהתעטשות או בשיעול.

בנוסף לכך הנגיף יכול לשרוד עד ארבע שעות תמימות על גבי משטחים ודי בכך שהאדם הבריא ייגע במשטח נגוע ולאחר מכן יכניס את אצבעותיו לפיו בשביל לגרום להדבקה.

חשוב להדגיש כי כל עוד אדם חוסן נגד חצבת או כל עוד אדם כבר חלה בחצבת ונרפא ממנה, הרי שאין בידו אפשרות לחלות בה שנית.

מה הוא מהלך המחלה?

הביטוי הראשון של חצבת הוא בדרך כלל חום קל עד בינוני שמלווה בסימפטומים כמו אף דולף, שיעול מתמשך, כאבי גרון ודלקת בלחמית.

בדרך כלל בתחילת המחלה החולים גם יעדיפו להישאר בחושך ויגלו סבילות נמוכה מאוד לאור. בין יומיים לשלושה מהופעת התסמינים הנ"ל מופיע התסמין המוכר ביותר של המחלה – הפריחה.

מדובר על פריחה עורית שמתחילה באזור הראש והצוואר אך מתפשטת במהירות גדולה ומכסה את כל הגוף בהדרגה. בדרך כלל הפריחה תבוא לידי ביטוי בהתחלה בנקודות קטנות שיתלכדו במהלך הימים לכדי שטחים נרחבים.

במקביל להתפשטות של הפריחה חום הגוף לרוב נהיה גבוה יותר ויותר ומגיע לארבעים עד ארבעים וחצי מעלות צלזיוס. לאחר מספר ימים עד שבוע הפריחה מתחילה לדהות ולהיעלם בסדר הפוך לזה שהופיעה בו ומצבו הכללי של החולה נהיה טוב יותר ויותר ככל שעוברים הימים. הפריחה תהיה מלווה בגרד עורי גם אם לא חריף ברוב המקרים.

סיבוכי המחלה