מחלות עור

מחלות עור הקרקפת

מחלות עור
מחלות עור

הקרקפת היא חלק בלתי נפרד מהעור של גוף האדם למרות שלעתים מתייחסים אליה בטעות כחלק נפרד. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שלעור הקרקפת מאפיינים רבים ששונים באופן מובהק משאר העור שעוטף את הגוף.

הקרקפת האנושית מכסה את הגולגולת ותחומה בין העורף למצח, רוב העור באזור הקרקפת נחשב לדק יחסית (עור העורף דווקא נחשב לעבה באופן יחסי) ובשטחו ישנה כמות גדולה יותר של זקיקי שערות, בלוטות זיעה ובלוטות חלב מאשר בשאר חלקי העור.

באזורים הקדמיים של הראש ובאזורים העליונים שלו מפוזרות רוב בלוטות החלב ובאזורים שמעל האוזניים ממוקמות רוב בלוטות הזיעה. את עור הקרקפת עשויות לתקוף מחלות עור הקרקפת שונות בדיוק כפי שישנן מחלות שתוקפות את עור הפנים או את העור שעוטף את המפרקים הגדולים למשל.

לרוב אותן מחלות עור הקרקפת שיכולות לבוא לידי ביטוי בפגיעה באזורים שונים בעור יכולות לפגוע גם בעור הקרקפת.

זרימת דם לקויה גורמת עיקרי מחלות עור הקרקפת

כלי הדם שמובילים את חומרי ההזנה לעור הקרקפת מגיעים מאזור המצח, מהעורף ומאזור האוזניים. חומרי ההזנה מאפשרים לתאי העור של הקרקפת ולזקיקי השער להתחדש ולשגשג וכוללים למשל ויטמינים ומינרלים חשובים, חומצות אמינו שונות, חמצן ועוד.

במצבים מסוימים עלולה להתרחש פגיעה באספקת הדם לקרקפת שתבוא לידי ביטוי בתופעות עוריות שונות שכוללות בין היתר נשירת שיער. הפרעה לזרימת הדם יכולה להתרחש בעקבות כיסוי ראש לוחץ מאוד, עישון ממושך של סיגריות, מחלת הסוכרת, מצבי מתח נפשי ועוד.

קשקשת

אחת הבעיות הנפוצות ביותר שיכולה לבוא לידי ביטוי באנשים בכל שכבות הגילאים היא הקשקשת. מדובר על תהליך שבו עור הקרקפת משיל מעליו תאים מתים בקצב מוגבר ובכמות רבה יותר מהרגיל. הקשקשת נחשבת אחת מחלות עור הקרקפת המוכרות.

במקרים מסוימים הקשקשת באה לידי ביטוי בקשקשים בלבד ומהווה לא יותר מבעיה אסתטית אך לעתים היא יכולה להתפתח ולהוביל לעקצוצים לא נעימים ומטרידים לאדמומיות בעור, לשמנוניות יתר ועוד.

מחלות עור הקרקפת גורמות לאקנה

למרות שלרוב אקנה או פצעי בגרות (חטטת בעברית תקנית) באה לידי ביטוי בפצעונים מוגלתיים שמופיעים באזור הפנים, הרי שלא אחת קורה שהפצעונים מופיעים גם על עור הקרקפת.

הפצעונים מופיעים לאחר שהפרשה מוגברת של שומן מבלוטות החלב מביאה לסתימה של זקיקי השערות ולהתרבות של חיידקים שאליהם מגיבה מערכת החיסון על ידי יצירה של דלקת. ללא טיפול הפצעונים עלולים להתפשט, להכאיב מאוד ואפילו להותיר צלקות לא אסתטיות בקרקפת.

סבוריאה

סבוריאה היא מחלה דלקתית מבין שלל מחלות עור הקרקפת שגם בה בלוטות החלב מפרישות כמות גדולה מדי של שומן. המחלה מתאפיינת בהיווצרות של קשקשים דקים שללא טיפול הופכים לעבים מאוד ולצהבהבים. מעבר לפגיעה האסתטית המחלה מאופיינת גם בתחושת גרד חזקה ובתחושה של צריבה. בנוסף לכך לעתים תתרחש נשירה של שיער כתוצאה מהתפרצות המחלה.

פסוריאזיס

פסוריאזיס היא מחלת עור כרונית שבה תאי העור מתחלקים בקצב מהיר עד פי אלף מהקצב הסטנדרטי.

המחלה פוגעת בכארבעה אחוזים מכלל האוכלוסייה ויכולה להתבטא בדרגות חומרה שונות ובאזורים שונים בגוף. הפגיעה העורית לרוב כוללת הפיכה של מרקם העור למחוספס מאוד, שינויי צבע, הופעה של קשקשים בצבע כסף באזור הפגיעה, נשירה של השיער ופגיעה בצמיחה שלו ובמקרים מסוימים אף ייתכן דימום עורי.

גזזת

גזזת היא מחלת עור שנגרמת על ידי פטריה ויכולה לפגוע בכל אזור בעור. בין היתר המחלה יכולה לפגוע בכפות הרגליים, בעור שמתחת לציפורניים וכמובן שגם לבוא לידי ביטוי בעור הקרקפת. תסמיני המחלה כוללים הופעה של כתמים בגדלים שונים בצבע אדום, בפגיעה מקומית בזקיקי השיער ובתחושת גירוד עזה. כאשר המחלה פוגעת בעור הקרקפת לרוב יופיעו קשקשים וקרחות מפושטות ובמקרים חמורים של גזזת תיתכן אף הפרשה מוגלתית וזיהומים משניים למחלה.

מחלות עור הקרקפת יכולות לעבור מאדם לאדם על ידי העברה של מסרק מאדם חולה לאדם בריא ואפילו לעבור מבעל חי חולה לאדם בריא במגע בלבד.

Exit mobile version