מחלת ריטר: מחלה המופיעה בעיקר אצל תינוקות

מחלת ריטר: למה מופיעה בתינוקות?

מחלת ריטר (Ritter) שנקראת גם Staphylococcal Scalded Skin Syndrome או בקיצור SSSS היא מחלה שמופיעה ברוב המקרים בקרב תינוקות. שמה של המחלה בלעז מרמז כבר על הגורם למחלה.

מדובר על חיידק בשם Staphylococcus aureus שמקנן לרוב ברירית האף, בטבור בילודים או בפי הטבעת שמפריש רעלן שנקרא Exfoliatin.

לרוב בתחילת המחלה התסמינים יבואו לידי ביטוי באי שקט, חולשה, חום ורגישות של העור שאחריהם תתחיל להופיע פריחה אדמדמה בדמות כתמים בצוואר, במפשעות, בפנים ובבתי השחי.

הפריחה ממשיכה להתפשט בהמשך לאזורים נוספים בגוף ומתחילות לכסות אותה שלפוחיות מלאות בנוזל שקוף. העור מתחיל להתקלף באופן הדרגתי (ראשית בקפלי העור ובהמשך בשאר הגוף במקרים מסוימים) ולאחר מספר ימים העור מתייבש ומתקלף שנית.

חשוב מאוד לציין שהתסמינים יכולים להופיע במגוון רחב של דרגות חומרה והצורה החריפה ביותר של המחלה מתרחשת כאשר המחלה פוגעת ביילודים. כמעט ולא מתועדים מקרים של חולים אחרי גיל עשר שנים.

התסמינים הנוספים של המחלה מלבד ההתבטאות העורית

מעבר להתבטאות העורית של מחלת ריטר בחלק מהחולים יופיעו תסמינים נוספים להלן:

החלמה מהמחלה

בדרך כלל ההחלמה מהמחלה נמשכת בין עשרה ימים לשבועיים כשהטיפול הוא סיסטמי. אין צורך לטפל בזיהום באופן מקומי ולמעשה כאשר נלקחת דוגמית מהשלפוחיות לצורך תרבית, לרוב לא מוצאים את הזיהום בתרבית.

עם זאת, ישנה חשיבות עליונה לטפל בשלפוחיות באופן דומה לזה שמטפלים בו בכוויות. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שדרך השלפוחיות הרבות חום הגוף יכול לברוח מצד אחד וגורמים מזהמים משניים עלולים לחדור לגוף מצד שני.

באופן דומה החולה נמצא בסיכון לאובדן של נוזלים רבים ולחוסר איזון של משק המלחים של גופו.