מחלות עור

מחלות עור בפין

מחלות עור בפין
מחלות עור בפין

ישנו מגוון רחב של מחלות עור בפין שיכולות לבוא לידי ביטוי בעור הפין ובניגוד למה שמקובל לחשוב, לא כל המחלות האלו נכללות תחת הקטגוריה של משפחת מחלות המין.

מחלות מין הן מחלות שמועברות על ידי מגע מיני אך מחלות עור בפין יכולות להיגרם גם כתוצאה מחשיפה לחומרים כימיים, כתופעה אלרגית לתרופות מסוימות ועוד.

במאמר זה החלטנו לפרט אודות שלוש מחלות כאלו אך חשוב לדעת כי ישנן מחלות נוספות שיכולות להתבטא בעור הפין שמפאת קוצר היריעה לא הוזכרו במאמר זה.

מחלות עור בפין – עגבת (Syphilis) וחיידקים

עגבת היא מחלת מין שהגורם לה הוא חיידק שנקרא Treponema pallidum שיכול לעבור בנוסף למגע מיני גם בדרכים פחות שכיחות כמו למשל במגע עם פצע מזוהם שמופיע בשלב הראשון של המחלה.

בשלב הראשון החיידק חודר לגוף האדם ומתחילה תקופת דגירה שיכולה להימשך בין עשרה ימים לשלושה חודשים. לאחר תקופה זו מופיע נגע עורי בדמות גבשושית בולטת ואדמדמה על עור הפין שיכול במקרים מסוימים להופיע גם על פי הטבעת.

תוך מספר ימים מרגע ההופעה של הנגע הוא עובר שינוי והופך לכיב פתוח שעובר תהליך של ריפוי תוך מספר שבועות ללא כל טיפול.

בשלב השני של המחלה מתחילים להופיע באזור הנגוע שטפי דם ותפרחת חיוורת והחולים סובלים מתסמינים של הצטננות כמו למשל כאבי ראש וחום גבוה.

שלב זה מגיע בממוצע שישה שבועות לאחר היעלמות הנגע, נמשך בין שבועיים לשישה שבועות ואז המחלה נכנסת לשלב החבוי שלה שבו היא יכולה להימצא שנים רבות בטרם תעבור לשלב השלישי שמתקיים אצל שליש מהחולים בלבד שלא זכו לטיפול.

הוא יכול להתבטא בעור (נגעים שבמרכזם נמק רקמתי), במערכת הלב וכלי הדם (התרחבויות בכלי הדם הגדולים והיצרות של העורקים הכליליים) ובמערכת העצבים המרכזית (שיתוק שרירים, פרכוסים, בלבול, נעילת מפרקים ועוד). הטיפול במחלה פשוט במידה והיא מאובחנת וכולל זריקה של פניצילין.

הרפס גניטלי אחד ממחלות עור בפין המוכרות

הרפס (שלבקת) גניטלי היא מחלה זיהומית שנגרמת כתוצאה מהידבקות בנגיף שנקרא HSV-2 (Herpes Simplex virus) ששייך למשפחת הנגיפים herpesviridae ומועברת על ידי מגע מיני עם אדם חולה, הרפס נחשב לאחת מחלות עור בפין המוכרות ביותר.

בניגוד למה שנהוג לחשוב לא ניתן להידבק במחלות עור בפין מישיבה על אסלה או משימוש בנייר טואלט כיוון שהנגיף לא מסוגל להתקיים מחוץ לגוף עקב היותו רגיש באופן קיצוני לתנאי הסביבה החיצונית.

לאחר שהנגיף חודר לגוף הוא משתלב עם החומר התורשתי של תאים עצביים במערכת העצבים שנקראים גנגליונים ונכנס למצב רדום (לטנטי) למשך זמן שלא ניתן לצפות מראש.

באופן עקרוני בין יומיים לעשרים יום מרגע ההדבקה מופיעות שלפוחיות על הפין אך בקרב חולים רבים מלבד ההופעה הראשונית של השלפוחיות אין תסמינים נוספים.

עם זאת יש לציין כי הנגיף לא עוזב את גופו של האדם הנגוע והתפרצות של המחלה יכולה להתרחש גם חמישים שנים לאחר ההדבקה הראשונית בעקבות לחץ נפשי, מחלות עור בפין אחרות, המחזור החודשי, ניתוחים, פציעות שונות ועוד.

ההערכות הן שעשרים אחוז מאוכלוסיית הבוגרים הפעילים מינית נגועים בווירוס אך מרביתם לא מודעים לכך כלל.

גרדת (Scabies)

גרדת היא מחלה שנגרמת על ידי טפיל שנקרא Sarcoptes scabiei. לאחר שהנקבה של הקרציון חודרת לעור החולה היא חופרת מעין מחילה בעור ומתחילה להטיל ביצים שבוקעות תוך ימים ספורים.

לאחר הבקיעה יוצאות הלרוות לפני העור ומתפתחות בהדרגה לקרציונים בוגרים ולאחר שלב ההזדווגות הנקבות חופרות בעור מחילות חדשות.

שלושה עד ארבעה שבועות לאחר ההדבקה הראשונית מופיעים התסמינים האופייניים למחלה שכוללים עקצוץ עז וגרד קשה שיכולים להופיע בכל חלקי הגוף.

בנוסף לגרד מופיעה פריחה לאורך הפין שיכולה להופיע גם בשוקיים, בשורש כף היד, בשיפולי העכוזים, בבתי השחי, בצדי האצבעות ועוד. בקרב שבעה אחוז מהחולים מופיעים נגעים נודולאריים על הפין בקוטר של 5-8 מילימטרים שנשארים במקומם גם לאחר שהמחלה הראשונית טופלה ונעלמה. בדרך כלל הטיפול יהיה מקומי ויכלול מריחה של תכשירים כמו Lyclear או Myte-X.

Exit mobile version