מחלות עור

אבחון וטיפול באקנה

אבחון וטיפול אקנה
אבחון וטיפול אקנה

אקנה היא מחלה דלקתית שפוגעת בזקיקי השערות ובבלוטות החלב שמופיעה ברוב החולים בגיל ההתבגרות. כיום ידוע שהדלקת מתפתחת כתוצאה מתגובה לקויה להורמון המין הזכרי (טסטוסטרון) כשברוב המוחלט של המקרים התגובה מתייצבת ונרגעת במהלך הזמן ובמקביל להתמתנות ולהיעלמות שלה, כך גם נעלמים התסמינים.

המילה אקנה היא למעשה שיבוש של המילה אקמה שביוונית פירושה "שיא החיים". המילה העברית התקנית לתיאור הדלקת היא "חטטת" אך בלשון העם פעמים רבות היא נקראת גם "חצ'קונים", "פצעונים" או "פצעי בגרות".

אבחון המחלה

באקנה מתרחשת הפרשה של שומנים מבלוטות החלב באופן לא פרופורציונאלי. הפרשה זו באה במגע עם מיני מזהמים או אפילו עם תאי עור מתים ויחד היא יוצרת קומפלקס שסותם את הזקיקים של השערות.

ההפרשות של השומן הולכות ומצטברות מתחת לנקבובית הסתומה ומהוות קרקע אופטימלית להתרבות של חיידק האקנה שנקרא בלעז Propionibacterium acnes.

התגובה הדלקתית שמתפתחת בזקיק יוצרת את אותם פצעונים קטנים שמהווים את התסמין הנראה לעין והמוכר ביותר של המחלה. למרות שברוב המקרים הפצעים מופיעים על הפנים של החולים באקנה, הרי שהדלקת יכולה להתפשט במקרים מסוימים גם לאזור הכתפיים, החזה והגב.

לצורך אבחון המחלה לא מבצעים בדיקות מיוחדות כיוון שהמופע של הפצעונים מספיק על מנת לקבוע כי מדובר באקנה.

עם זאת, מומלץ תמיד שרופא עור יבצע את האבחנה ולא קוסמטיקאית למשל כיוון שישנם סוגים שונים של אקנה שדורשים התייחסות טיפולית שונה.

על מנת לסבר את האוזן נציין למשל שקומדון (פצע בסיסי) שנפתח בצורה לא מבוקרת יכול להוביל לתגובה דלקתית בעור הסמוך אליו ולהחמיר את מצב האקנה.

הטיפול באקנה

הטיפול בדלקת מיועד לטפל בגורמים שהביאו להופעת האקנה. לפיכך הוא מתמקד באיזון חוסר היציבות ההורמונאלית, בהפרשת השומנים היתרה, בטיפול בתאי העור המתים שסותמים את הנקבוביות ובהכחדה של החיידקים שמתיישבים בזקיקים.

ישנן מגוון דרכים לטפל בכל הגורמים האלו ובמאמר זה נפרט אודות הטכניקות השונות שמשמשות לטיפול באקנה.

הסרת העור

הסרת שכבת העור העליונה מיועדת למנוע את ההצטברות של תאי עור מתים כשאת ההסרה מבצעים לרוב בעזרת תכשירים מיוחדים או באמצעות אריג מחוספס. בדומה לכל הטכניקות שנזכיר במאמר זה, את הטיפול צריך להעניק אך ורק רופא עור שמתמחה בתחום.

קטילת חיידקים מקומית

כיום נמכרים בישראל תכשירים שונים על בסיס בנזואיל פראוקסיד שמיועדים לטיפול באקנה בדרגת חומרה קלה עד בינונית ללא מרשם רופא.

התכשירים השונים נמכרים בצורת ג'ל או משחה ותפקידם להשמיד את החיידקים שמוצאים מסתור בנקבוביות. לא מדובר על תכשירים אנטיביוטיים אלא על חומרים מחמצנים שבשימוש ממושך עשויים לגרום להתייבשות של העור ולכן לרוב מומלץ להשלים את השימוש בהם על ידי מריחת קרם לחות מתאים.

קטילת חיידקים על ידי אנטיביוטיקה

בניגוד לכדורי האנטיביוטיקה המוכרים, התכשירים שמיועדים לטיפול באקנה נמכרים בצורת משחות. מטרתן של המשחות היא להכחיד את אוכלוסיית החיידקים מבלי לעורר תגובה מערכתית. כך למשל ניתן להימנע מבעיות עיכול או מתגובות לא רצויות בין האנטיביוטיקה לבין תרופות אחרות שנמצאות בשימוש. יש לציין שקיימים תכשירים שמכילים שילוב של אנטיביוטיקה ובנזואיל פראוקסיד שנחשבים ליעילים במיוחד.

כדורים רטינואידים ומשחות רטינואידיות

המשחות הרטינואידיות משפיעות על מחזור החיים של תאי העור שמצפים את זקיקי השערות ותפקידן למנוע את הסתימה של הזקיק על ידי תאי עור שהלכו לעולמם.

המרכיב הרטינואידי נמרח בצורה מקומית על העור וזאת בניגוד לכדורים רטינואידים אותם נוטלים באופן יומיומי למשך מספר חודשים. הכדורים הרטינואידים מפחיתים את ההפרשה של השומנים מהבלוטות ומביאים להיעלמות הדלקת גם במקרים חריפים במיוחד ברוב המוחלט של המקרים.

טיפולים נוספים

כפי שציינו, כיום ישנו מגוון רחב ביותר של סוגי טיפולים לאקנה וקצרה היריעה מלהזכיר את כולם. על קצה המזלג נזכיר עוד שישנם סבונים מיוחדים שמונעים את התייבשות העור במקביל לכך שהם מרככים אותו ומחטאים אותו, טיפולי פוטותרפיה חדשניים, ג'לים, תרחיצים ומשחות שמבוססים על החומר הפעיל tretinon , טיפולים הורמונאליים שונים ועוד.

מאחר והדלקת עשויה להותיר צלקות שילוו את המטופלים לאורך כל ימי חייהם ומאחר והדלקת מופיעה בשלב קריטי בחיי האדם, ישנה חשיבות גבוהה לטפל בה באופן מקצועי ומוקדם ככל האפשר.

Exit mobile version