תסמינים לזיהומים בעור שאסור להתעלם מהם

תסמינים לזיהומים בעור שאסור להתעלם מהםזיהומי עור מהווים תופעה שכיחה יחסית, במיוחד בקרב ילדים. לרוב הם נובעים מזיהום חיידקי, בעיקר על ידי  חיידק הסטפילוקוקוס. זיהומי העור הנוצרים יכולים להיות ברמות חומרה שונות.

ככל שיתגלה הזיהום מהר יותר והטיפול ינתן ללא עיכוב, כך תיפתר הבעיה מהר יותר והחולה יסבול מתסמינים קלים יחסית. עיכוב בטיפול יגרום להתפשטות הזיהום לאזורים נוספים מלבד העור והשפעת הזיהום תהיה משמעותית. מהם התסמינים לזיהום בעור?

סוגים שונים של נגעים בעור

לכל אחד מסוגי הנגעים שיכולים להיווצר בעקבות זיהום עורי ישנם תסמינים שונים. סוגי הנגעים הם: פוליקוליטיס, פרונקל וקרבונקל הנחשבים לקלים יחסית, אימפטיגו הנחשב גם הוא לזיהום קל, וצלוליטיס, שהוא דלקת רחבה ועמוקה יותר (כאן הכוונה אינה ל"עור תפוז" שכולנו מכירים).

תסמינים וטיפול בכל אחד מסוגי הנגעים

פוליקוליטיס, פרונקל וקרבונקל: התסמינים של פוליקוליטיס הם אודם מקומי ואפילו נקודתי קל (יכול להיות בגודל זקיק שערה בודד) המלווה בתחושת גרד קלה. פרונקל הוא פוליקוליטיס רחב יותר הכולל גם אודם בקנה מידה רחב יותר עם מעט מוגלה. קרבונקל הוא הרחבה של הפרונקל כשישנן אדמומיות ומוגלה על פני שטח של מספר זקיקי שערה.

פוליקוליטיס לרוב יחלוף מעצמו. במידה ולא חלף, ניתן למרוח משפחה אנטיביוטית. רק כשאין תגובה למשחה האנטיביוטית ניתנת אנטיביוטיקה דרך הפה. בפרונקל וקרבונקל ניתן שילוב של משחה ואנטיביוטיקה דרך הפה ונעשה טיפול לניקוז המוגלה.

אימפטיגו: אימפטיגו שכיח במיוחד אצל ילדים. זהו זיהום קל המתבטא בנגע שטחי. ישנם שני סוגי אימפטיגו. Impetigo contacgiosa יראה במצבו הראשוני כנגע קטן מאוד ואדמדם המתפרש על פני 2-4 מ"מ. עם הזמן הוא גדל ויוצר שלפוחית המתכסה במעין קרום צהבהב. הנגע מגיע לגודל של כ- 2 ס"מ. Bullous impetigo מתחיל בשלפוחית שיכולה להגיע גם לגודל של 3 ס"מ והיא מלאה נוזל שקוף. תחת השלפוחית ישנו פצע אדמדם. הטיפול בשני סוגי האימפטיגו הוא לרוב מששחה אנטיביוטית, לעיתים גם אנטיביוטיקה דרך הפה.

צלוליטיס

צלוליטיס הוא דלקת שנוצרת כאשר הזיהום העורי הוא רחב והגיע לשכבות עמוקות יותר.

תסמיני הצלוליטיס: מקטע של העור שנראה אדמומי ולעיתים גם מבריק. אל האדמומיות נלווים גם חום מקומי, רגישות למגע או כאב. לעיתים ניתן לראות את גבולות הנגע באופן ברור כמסגרת בעלת קווים ברורים ונוקשים ולעיתים הגבולות בין הנגע לעור התקין אינם ברורים. לרוב יהיו תופעות הלוואי מקומיות אך בחלק מהמקרים התסמינים יכללו גם חום וכאבי ראש ואף התפשטות האודם כפסים מאזור הנגע. אצל מבוגרים האזורים השכיחים להיווצרות צלוליטיס הם גפיים ואצל ילדים- הפנים.

צלוליטיס מחוץ לארובת העין: לעיתים, במיוחד אצל ילדים, נוצר צלוליטיס ברקמות החיצוניות לארובת העין. הוא יבוא לידי ביטוי בנפיחות של רקמות העפעפיים. ישנו אודם וגרד במקום והעין סגורה כמעט לחלוטין.

הטיפול בכל מקרי הצלוליטיס יתחיל בלקיחת תרבית לצורך זיהוי החיידק המזהם (שיכול להיות מסוג סטפילוקוקוס או סטרפטוקוקוס) ויהיה ברוב המקרים אנטיביוטיקה הניתנת דרך הפה. במקרים קשים יותר האנטיביוטיקה הניתנת כעירוי תוך ורידי. לעיתים נדרש טיפול נוסף לניקוז המוגלה שנוצרה או הוצאת גוף זר במידה וזהו הגורם להיווצרות הדלקת.

לסיכום, ישנם שלושה סוגים מרכזיים של זיהומים בעור הנובעים מפלישתו של חיידק. סוגי החיידקים המרכזיים המעורבים ביצירת זיהום עורי סטפילוקוקוס או חיידקי סטרפטוקוקוס. אי שלמות העור כתוצאה מפצע או עקיצה יוצרת פתח כניסה לחיידקים. לעיתים הזיהום ינבע מהימצאותו של החיידק בדם עוד קודם לכן.

התסמינים שדורשים בדיקה

התסמינים שדורשים בדיקה הם אדמומיות בעור- מאדמומיות מקומית וזעירה עד אדמומיות גדולה יותר, שלפוחיות עם נוזל, אדמומיות המכוסה גלד צהבהב, לעיתים בתוספת של גרד, כאב ותחושת חום מקומי. הטיפול הוא אנטיביוטי וככל שינתן מוקדם יותר כך יחלוף הזיהום במהירות מבלי לחדור דרך העור לרקמות עמוקות יותר.

עוד בנשוא:

מחלת עור חיידקית