קרטוזיס פילאריס

קרטוזיס פילאריס היא תופעה עורית שלא נחשבת כמחלה בפני עצמה ולמעשה במקרים מסוימים מהווה רק תסמין למחלה מוגדרת מסוימת כמו למשל במקרה של אטופיק דרמטיטיס (אסטמה של העור).

מדובר על תופעה נפוצה ושכיחה ביותר המופיעה בדרך כלל בתקופת הילדות וההתבגרות ופחות שכיחה בקרב מבוגרים.

לפי מחקרים מסוימים נראה כי בין חמישים לשמונים אחוז מאוכלוסיית הנוער סובלים מקרטוזיס פילאריס בדרגות חומרה שונות וכי עד ארבעים אחוז מאוכלוסיית המבוגרים סובלים ממנה.

בנות סובלות ממנה יותר מבנים ובשליש מהאנשים שסובלים מהתופעה ישנו סיפור משפחתי של קרטוזיס פולאריס. עובדה זו הובילה לסברה הרווחת כיום כי מדובר על תופעה בעלת מרכיבים גנטיים תורשתיים מסוימים.

בדרך כלל הנגעים העוריים שמאפיינים את התופעה מופיעים עד גיל עשר שנים עם נטייה להחמרה שמתרחשת בגיל ההתבגרות. כמו כ בדרך כלל התסמינים מחמירים בעונות הקרות ומוקלים בעונות החמות מסיבה לא ברורה.

מה הם התסמינים של קרטוזיס פילאריס?

התסמינים של קרטוזיס פילאריס כוללים הופעה של בליטות נוקשות וזעירות בקוטר של מילימטר אחד על פני העור שניתנות למישוש.

הבליטות יכולות להיות בצבע לבן אפרפר אך במקרים מסוימים צבען יכול להיות אדום. במקרים חמורים במיוחד הבליטות העוריות יהפכו להיות דלקתיות ובמקרים אלו מתרחשת מחלת האקנה. בדרך כלל הבליטות יופיעו במרבדים באזור הפנים (בדגש על הלחיים), בידיים, בירכיים ובישבן.

יש לציין כי הנגעים האופייניים אינם כואבים אך במקרים רבים הם גורמים לגרד בעור. ריבוי של נגעים כאלו מובילים לעור מחוספס ויבש שמזכיר "עור ברווז". במקרים בהם הנגעים הופכים להיות מודלקים ללא טיפול נאות הם עלולים להשאיר צלקות בעור.

מה גורם להיווצרות של קרטוזיס פילאריס?

עדיין לא ברור מהו המנגנון שגורם להתפרצות של קרטוזיס פילאריס באנשים מסוימים למרות שכפי שציינו, יכול מאוד להיות שמדובר על תופעה בעלת רקע גנטי.

ההסתמנות הקלינית של התופעה נגרמת בעקבות הצטברות של חלבון שנקרא קרטין שיוצר את הרקמות הקרניות בגוף כמו למשל הציפורניים והשיער.

ההצטברות של הקרטין גורמת לחסימה של זקיקי השערות וכך נוצרת מעין גבעה קטנה במוצא של זקיק השערה. לעיתים השערה נשארת כלואה בתוך הזקיק מתחת לחסימה ובמקרים אחרים היא בולטת ומזדקרת מחוץ לחסימה.

האם ניתן לטפל בקרטוזיס פילאריס?

ראשית יש לציין שבמקרים רבים התופעה חולפת מאליה תוך מספר שנים גם ללא טיפול ושלא מדובר על תופעה שמהווה סכנה לבריאות ברוב המקרים. כמו כן חשוב לכתוב כי מדובר על תופעה שלא ניתן למגר באופן מלא על ידי טיפולים רפואיים אבל בהחלט ניתן להביא להקלה משמעותית בחומרת התסמינים.

באופן כללי ההמלצה היא לשמור על הלחות של העור על ידי שימוש בקרמים שונים ובמקרים חמורים יותר ניתן לטפל בעזרת שימוש בתכשירים שמכילים סטרואידים.

בנוסף ישנם טיפולי לייזר שמיועדים לטיפול נקודתי בנגעים העוריים וכן ניתן לעבור טיפולי פילינג כדי להסיר את שכבת העור העליונה.

לסיכום נכתוב כי מדובר על תופעה שמאוד קשה לטפל בה אך לשמחת הסובלים ממנה, כפי שציינו, במקרים רבים היא חולפת מאליה תוך מספר שנים גם ללא טיפול.