מחלות עור

טיפול בים המלח מסייע להתמודדות עם מחלות עור

טיפול בים המלח
טיפול בים המלח

למרות ששמו השני של ים המלח הוא ים המוות, עבור חולים רבים במחלות עור שונות הוא נחשב דווקא לים החיים. אתר ים המלח נכון לכתיבת שורות אלה מהווה אתר מרפא עבור חולים רבים במחלות מפרקים ובמחלות עור שונות.

המיקום החריג שלו בגובה של ארבע מאות מטרים מתחת לפני הים והאקלים הייחודי לו הביא לפיתוח של שיטת טיפול שנקראת טפול אקלימי.

המאפיינים המיוחדים של אזור ים מלח כוללים בין היתר טמפרטורה מיוחדת, החלשות של קרינת השמש, הימצאות של בוץ מיוחד וקיום של מעיינות תרמו מינרליים.

הטיפולים כוללים הליותרפיה (חשיפה מבוקרת לשמש), בלניאותרפיה (טבילה בבריכות או באמבטיות של מים תרמו מינרליים), תלסותרפיה (טבילה בים המלח עצמו) ופלותרפיה (חבישת העור עם בוץ שעבר חימום).

כמו כן ישנם שילובים של הטיפולים השונים ושל השיטות השונות. בנוסף לכך לעתים הטיפולים האקלימיים משולבים במשטר הטיפולים הסטנדרטי.

טיפול אקלימי בפסוריאזיס

פסוריאזיס היא מחלת העור השכיחה ביותר שניתן לטפל בה באזור ים המלח. ישנן מספר צורות שבהן המחלה יכולה לבוא לדי ביטוי שנבדלות זו מזו בהתאם לתסמינים האופייניים להן.

בין היתר מדובר על פסוריאזיס אריתרודרמית, פסוריאזיס מוגלתית ועוד. מרכיב החשיפה לשמש הוא המרכיב העיקרי בטיפולים לפסוריאזיס שניתנים בים המלח והיעילות של מרכיב זה ידועה כבר שנים רבות.

השיפור במצבם של חולי פסוריאזיס בעקבות חשיפה לשמש באזור ובעקבות רחצה קבועה ויומיומית במים המלוחים של ים המלח נשאר יציב לאורך זמן רב לאחר הפסקת הטיפולים.

במחקר שבוצע לאחרונה התגלה כי בניגוד למה שנהוג היה לחשוב בעבר, החשיפה לקרינת השמש לא מקושרת עם עלייה בסיכון לחלות בסוגים שונים של סרטן העור.

באופן דומה גם בלניאותרפיה נמצאה יעילה מאוד עבור חולי פסוריאזיס ולאחר שלושה שבועות בלבד החולים כבר אינם צריכים להמשיך את הטיפולים הסיסטמיים והמקומיים השגרתיים.

דלקת עור אטופית

דלקת עור אטופית או אסטמה של העור היא מחלה שפוגעת לרוב בילדים, פעוטות ותינוקות.

המחלה מאופיינת בעור יבש מאוד, דלקתי ומגרד באזורים אופייניים כשלרוב מדובר על קפלי העור בצוואר, בקדמת המרפקים ובאחורי הברכיים.

במחקר מפורסם שבו לקחו חלק 1048 חולים כל הנבדקים נהנו מהיעלמות מוחלטת של הנגעים העוריים מהם סבלו לפני תחילת הטיפולים. לא ברור עדיין עד תום מה הוא המנגנון שמוביל לשיפור המשמעותי במצבם של החולים.

השערה אחת מצביעה על הריכוז הגבוה של המגנזיום במי ים המלח שמשפרת את תפקוד ה skin barrier, את קצב ההתמיינות של תאי העור ועוד.

מחקרים רבים נוספים הראו תוצאות דומות מאוד למחקר זה כשברוב המוחלט של המקרים בין 95-100% מכלל החולים נהנו משיפור משמעותי במצבם עד היעלמות מוחלטת של הנגעים העוריים האופייניים למחלה.

בהקת

בהקת או ויטיליג'ו היא מחלת עור שבעקבותיה מופיעים על פני העור כתמים לבנים ובהירים מאוד. הכתמים האופייניים למחלה נוצרים בעקבות איבוד של הפיגמנט שנותן לעור את צבעו.

ישנם מספר מחקרים שמצביעים על ההשפעה החיובית והמרשימה של טיפול אקלימי על מצב המחלה בחולים רבים. למעשה במחקר שבדק 102 חולי בהקת נמצא כי בקרב 11% מכלל המשתתפים בניסוי התרחשה רה פיגמנטציה שלמה או קרוב לשלמה ובקרב 82 אחוז מהחולים התרחשה רה פיגמנטציה משמעותית.

השיפור הושג לאחר שהייה בת חמישה שבועות בממוצע בסביבת ים המלח. לפי הנתונים המחקריים האחרונים ההמלצה היא לשלב את הטיפול האקלימי בחולי בהקת עם מריחה של קרם שנקרא pseudocatalse שכן האפקט הסינרגטי של שני הטיפולים מביא לשיפור משמעותי אף יותר במצבם של החולים.

ראו גם:

שירותי טלרפואה לסובלים ממחלות עור קשות

Exit mobile version