איך מאבחנים רוזציאה?

איך מאבחנים רוזציאה?רוזציאה, הידועה בכינויה "אקנה של הגיל המבוגר", היא מחלת עור שנוטה להיות הכל חוץ מפשוטה. הוא מופיעה לרוב אחרי גיל 30 ובולטת יותר אצל אנשים שגוון העור שלהם הוא בהיר יחסית.

הביטוי העיקרי של המחלה הוא נימים בולטים היוצרים אדמומיות על גבי עור הפנים. הם יוצרים מראה שהוא הכל חוץ מאטרקטיבי, כאשר ללא אבחון מהיר וטיפול יעיל עלולים להיווצר נזקים לא נעימים לעור. המחלה מאפיינת יותר נשים מאשר גברים, אם כי הביטוי שלה בקרב גברים הוא דווקא מוחשי יותר.

יש כיום סיבות אפשריות רבות להופעה של רוזציאה, כאשר ההנחה היא שהמחלה עלולה להיגרם עקב נסיבות גנטיות, חוסר איזון הורמונלי של גוף האדם, הרגלי תזונה לא נכונים ואפילו הסביבה שהאדם נמצא בו. כך למשל באמצעות שינוי אורח החיים ניתן על פי ההערכות להקטין בצורה משמעותית את הסיכוי לרוזיאה, בין אם הקטנת הצריכה של משקאות חמים או אלכוהוליים, חשיפה מוגברת לשמש או שימוש בסוגים מסוימים של מוצרי טיפוח ותכשירים קוסמטיים.

במאמר הנוכחי נראה לכם כיצד ניתן לאבחן את הרוזציאה ועל מה חשוב לשים לב.

התסמינים העיקריים של רוזציאה

כמו רוב בעיות העור האחרות, גם במקרה של רוזציאה האבחון מתחיל מהתבוננות בתסמינים הדי מובהקים של המחלה על גבי העור. יש כאן סימפטומים הנחשבים לנפוצים יותר או פחות.

בגזרת התסמינים השכיחים ניתן למנות פצעונים אדומים המזכירים את פצעי האקנה (אף ללא אותן נקודות בעלות גוון שחור או לבן), הרחבה של נימי הדם (במיוחד באזור הסנטר או הלחיים), אודם והסמקה בעור הפנים. אם הסימנים האלה מופיעים אצל אדם הנמצא בקבוצת הסיכון למחלה, או אפילו כל אדם באשר הוא, תהיה זו המלצה מועילה לגשת לאבחון מדויק אצל רופא עור בהקדם האפשרי.

לצד זה ישנם תסמינים שאמנם אפשריים במקרה של רוזציאה, אבל הם נחשבים לשכיחים פחות. האדם הסובל מרוזציאה עלול להרגיש תחושה של יובש בעור, עיבוי של העור באזור הפנים (במיוחד האף), גירוי מאסיבי בעפעפיים ועוד. צירוף של תופעות הלוואי האלה עם התסמינים שתוארו מעלה מגדיל את הסיכוי לאבחון מדויק של הבעיה.

אז איך מאבחנים רוזציאה?

כאמור, בחלק הארי של המקרים נעשה אבחון רוזציאה על ידי רופא העור על סמך ההתבוננות שלו בחולה והתסמינים המופיעים על גבי העור שלו. אלא שלא הכל הוא שחור ולבן בתחום, כאשר יכול להיות שיעלה חשד שמה מדובר בבעיית עור אחרת.

בשלבים אלה יכול להיות שהגורם הרפואי יחליט לבצע בדיקה נוספת לבירור המצב, ובעיקר על מנת להבחין בין הרוזציאה לבין בעיות עור אחרות שחלק מהתסמינים שלהן דומים יחסית. בין הבדיקות האלה ניתן למנות מיקרופלורה של העור או בדיקות דם. כלל האצבע כאן הוא שככל שמשתמשים ביותר בדיקות כך עולים הסיכויים לאבחון מוצלח של הבעיה.

במהלך האבחון ניתן לשים לב לא רק לשאלה האם האדם סובל מרוזציאה, אלא גם מה דרגת החומרה של המחלה והשלב ההתפתחותי בו היא נמצאת. מיותר לציין שככל שמגלים את המחלה בשלב מוקדם יותר כך הטיפול בה הופך לפשוט יותר, אם כי מהעבר השני לא ידועה כיום תרופה למחלה.

הטיפולים ברוזיצאה עשויים להיות מערכתיים או מקומיים, אך המטרה העיקרית שלהם היא להעלים או לטשטש את תסמיני המחלה ולא בהכרח לטפל בגורמים שהביאו להתפתחות שלה מתחת לפני השטח. בין היפולים הרלוונטיים כאן ניתן למנות קרמים ומשחות למריחה על גבי האזור הנגוע, שימוש בקומפרסים קרים, טיפולים מקשת הרפואה האלטרנטיבית וכן הלאה. שילוב בין מספר שיטות טיפוליות הוא בגדר אפשרות סבירה בהחלט.