מחלות עור

התמודדות עם עקיצות עקרב או נחש

התמודדות עם עקיצות עקרב או נחשהקיץ מביא עמו, לצד הכיף וההנאה הגדולה, גם לא מעט סכנות ובעיקר חשיפה ליצורים קטנטנים, שבחלקם מסכני חיים. עקיצות עקרב או נחש נחשבות לנפוצות מאד במהלך החודשים החמים ויכולות לגרום לנזקים חמורים ובמקרים מסוימים אף למוות.

גם אם נדמה שמדובר בנחש שאיננו ארסי או עקרב לא מזיק, חשוב לפנות לקבלת טיפול מתאים, ומוקדם ככל שניתן, הכולל גם אבחון מקיף לצורך בחינת התגובה שלאחר העקיצה או ההכשה ובדיקתו של המזיק עצמו.

כיצד מתמודדים עם עקיצת עקרב

ישנם סוגים שונים של עקרבים, כשהמסוכנים ביותר הם העקרבים הצהובים, שנמצאים בעיקר באזור ירושלים ופעילים במהלך החודשים החמים. לעקרבים אלה ישנן צבתות דקות והארס שלהם מסוכן במיוחד. לאחר עקיצת העקרב צפוי להופיע במקום כאב חד ולכך תהיינה נלוות תופעות נוספות, כמו הקאות, הזעה, אי שקט וגם חרדה.

כשמדובר בילדים שנעקצו, או במקרים קשים מאד, יתכנו תופעות אחרות, כמו רעד, סומק כללי, ריור, שינויים בלחץ הדם וגם שינויים בדופק. במקרים כאלה וגם במקרים כאלה, כפי שקורה לרוב אצל מבוגרים, חשוב לפנות בהקדם לקבלת טיפול רפואי.

הטיפול בשטח, עד לפינוי הנפגע לבית החולים, כולל הרגעת הנפגע בראש ובראשונה וקיבוע האיבר הנעקץ. אפשר לקרר את המקום בקרח, מה שמקל על הכאב ומאט באופן משמעותי את פיזור הארס המסוכן בגוף. חשוב לדעת – לעיתים התופעות הנלוות לעקיצה מופיעות רק לאחר 6 ואפילו 8 שעות מרגע העקיצה. ולכן יש להישאר תחת השגחה במשך פרק זמן זה כדי לספק את הטיפול המתאים במידה והן אכן מופיעות.

כיצד מתמודד עם נשיכת נחש

בדומה לעקרבים, גם הנחשים פעילים בעיקר בחודשים החמים, כשהסוג הארסי ביותר בארץ הוא נחש הצפע. את הצפע אפשר למצוא בעיקר באזורים ההרריים ובשפלה, צפונית לבאר שבע. הכשתו גורמת לנפיחות רבה מאד במקום, לכאבים עזים, לשטפי דם, לבצקות, להקאות, שלשולים וגם כאבי בטן. סוג מסוכן נוסף של נחש הוא נחש האפעה, אותו ניתן למצוא בעיקר באזור הערבה ובקעת הירדן. הכשתו יכולה לגרום לשטפי דם קשים מאד וגם לבצקות. צפעון עין גדי הוא נחש מסוכן נוסף, הנמצא לרוב באזור מדבר יהודה וים המלח. הכשת הנחש יכולה לגרום לשלשולים, לפגיעה בלב המזכירה מצב של אוטם שריר הלב וגם לנמק מקומי.

הטיפול במקרים כאלה מתחיל במתן מענה ראשוני מהיר לנפגע ובמיוחד במצבים בהם אין גורם רפואי בסביבה. הוא כולל את קיבועו של מקום ההכשה כדי למנוע את פיזור הארס באיברים נוספים, את הרגעתו של הנפגע ככל שניתן ואת השכבתו במנוחה מוחלטת. לאחר מכן, יש להעביר את הנפגע במהירות האפשרית למרכז רפואי קרוב (חשוב להימנע מלטלטל אותו) ואם ניתן לדאוג לצלם את הנחש כדי לעזור לצוות הרפואי לזהות אותו ולהציע, בהתאם, את המענה הטיפולי הנכון. במידה ויש גורם רפואי בסביבה שיכול לעזור, תרופת הרגעה או משכך כאבים יכולים לסייע גם כן עד לפינוי הנפגע למרכז הרפואי או לבית החולים הקרוב.

כיצד ניתן למנוע הכשות ועקיצות

במרבית המקרים ניתן למנוע הכשות נחש ועקיצות עקרב, או לכל הפחות, להקטין את הסיכוי לפגיעה. הליכה בנעלים סגורות  ועם מכנסיים ארוכים בחיק הטבע ובמקומות בהם צפויים להסתובב בעלי חיים אלה, יכולה למנוע את ההכשה ואת העקיצה. גם הימנעות מהשטת ידיים והכנסתן תחת סלעים או אבנים היא דרך נוספת למנוע זאת וכמובן פקיחת עיניים. מי שיוצא לטיולים במהלך החודשים החמים באזורים המדבריים או ההרריים, חשוב שיבחן היטב את סביבתו ובמיוחד אם מצטרפים אליו גם ילדים צעירים.

Exit mobile version