מחלות עור

סוגי צלקות בעור

סוגי צלקות בעור
סוגי צלקות בעור

צלקת היא מבנה שמהווה את השלב האחרון של ריפוי הפצע בגוף. הצלקת למעשה מחליפה את רקמת העור שנפגעה בפציעה אך הרמה התפקודית שלה נמוכה יותר. כך למשל על הצלקת לא ניתן למצוא זקיקי שיער ולא מופיעות בלוטות זעה למשל.

בעיקרון צלקת יכולה להיווצר בכל מקום שבו התרחשה פציעה בגוף לרבות באברים פנימיים אך במאמר זה נדון בצלקות שמופיעות על פני העור. במאמר שלפניכם מובאת סקירה של שלושה סוגים שונים של צלקות שיכולות להופיע על פני העור לאחר פציעה.

צלקת אטרופית

צלקת אטרופית היא צלקת שלא בולטת מעל פני העור הבריא אלא מופיעה כגומחה שקועה. לעתים צלקת אטרופית נוצרת בעקבות סגירה מכנית לא מוצלחת של פצע על ידי הדבקה או תפירה או בעקבות פצעוני אקנה או אבעבועות רוח שלא זכו לטיפול הולם.

הצלקת האטרופית קשורה לרוב גם למצבי דלקת שונים בהם המצב הדלקתי מונע משכבת הקולגן החדשה להיווצר ולכסות את פני הפצע. בעקבות כך הקולגן קורס והפצע לא נסגר בצורה האופטימאלית. בסופו של דבר נוצר מעין שקע בעור שיכול להיות עמוק וגדול ממדים או קטן, לא עמוק במיוחד וממוקד.

המבנה הסופי של הצלקת תלוי במידה רבה בנטייה הטבעית של העור להצטלקות, בחומרת הדלקת, במידת ההתפשטות שלה, באיכות הטיפול בפצע ובסמיכות של הגשת הטיפול למועד הפציעה. צלקות אטרופיות עמוקות אך דקות יחסית שמופיעות לרוב כתוצאה מפצעי אקנה או אבעבועות רוח נקראות ice pick וצלקות עמוקות ורחבות יותר נקראות boxcar.

אחת מטכניקות הטיפול בצלקות אטרופיות היא מילוי של הגומחה שנוצרה בעור על מנת להביא את העור הפגוע לגובה פני השטח של העור הבריא.

צלקת היפרטרופית

צלקת היפרטרופית כמשתמע משמה היא צלקת שבה מתרחשת גדילה לא מבוקרת של הרקמה הצלקתית.

היצירה המוגברת של סיבי הקולגן החדשים יכולה להימשך עד שנה מיום הפציעה ובעקבות כך הצלקת לרוב בולטת מאוד יחסית מעל פני העור. הצלקת ההיפרטרופית מופיעה בשכיחות גבוהה בעיקר בנשים צעירות ובאנשים כהי עור. במקרים מסוימים ישנם גידולים שבעקבות טעות אבחנתית מאובחנים כצלקת היפרטרופית ולכן בכל מקרה שבו צלקת מתחילה להתפשט באופן מוגזם ומתמשך ישנו צורך לפנות לרופא עור על מנת להסיר ספק שמדובר בגידול.

במצבים מסוימים הצלקת יכולה להיות נרחבת ולהוות מעבר לפגיעה האסתטית גם הפרעה תפקודית במיוחד כאשר הצלקת מופיעה באזור המפרקים ובמקרים אלו ישנה אפשרות להסיר את הצלקת בניתוח. עם זאת לעתים הצלקת הניתוחית גדולה אף יותר מהצלקת שהוסרה.

צלקת קלואידית

הצלקת הקלואידית בניגוד לסוגים אחרים של צלקות לא תחומה בגבולות הפצע שהביא להיווצרה אלא מתפשטת ומכסה גם על שטחים של עור בריא שלא ניזוק במהלך הפציעה.

הצלקת הקלואידית מופיעה אך ורק בבני אדם שהינם בעלי נטייה לפתח אותן ובהתאם לכך לעתים גם חתך קטן יכול להוביל להיווצרות של צלקת גדולת ממדים באופן מיוחד.

מקור הבעיה הוא בתאים הפיברובלסטים של העור שאחראים על ייצור סיבי הקולגן. בדומה לצלקות ההיפרטרופיות גם הצלקות הקלואידיות נוצרות בעקבות פעילות יתר של הפיברובלסטים אך בניגוד לצלקות ההיפרטרופיות, הצלקות הקלואידיות מתפשטות יותר לרוחב מאשר לגובה.

הגדילה הלא מבוקרת של הצלקת הקלואידית יכולה להימשך חצי שנה ואף למעלה מכך כאשר הצלקת לרוב קשה ולא נעימה למגע.

לרוב הצלקת הקלואידית נוצרת באזור הצוואר ובאזורים שונים בפלג הגוף העליון לרבות באזור הזרוע, הגב והחזה. כאשר אדם שידוע שיש לו נטייה לייצר צלקות קלואידיות נחתך או נפצע ישנה חשיבות גדולה לטפל בו במהירות ולחבוש את הפצע בתחבושת לחץ על מנת למנוע את ההתקדמות המהירה של הצלקת ובמקרים מסוימים אף נהוג להזריק לאזור הפצע קורטיקוסטרואידים לעיכוב התהליך.

ראו גם: העלמת צלקות

איך אפשר להימנע מצלקות בעור?

ההמנעות מצלקות בעור תלויה באיזה סוגי צלקות בעור מדובר. ישנם מקרים בהם לא ניתן להימנע לחלוטין מהופעת הצלקת, לדוגמה כשמדובר בניתוח קיסרי, אנחנו יודעים שתופיע צלקת ולא נוכל להימנע ממנה, אבל ישנם מקרים בהם טיפול מיידי יכול לעזזור להימנע מהצלקת.

מתי כדאי לטפל בצלקות בעור?

אופי הטיפול משתנה בהתאם לכל סוגי צלקות בעור שהן שונות זו מזו באופי הטיפול והתגובה, אבל אם יש משהו שחוצה בכל דרכי הטיפול הוא שכדאי לטפל בצלקת כמה שיותר מהר מרגע שהופיעה ובאופן כמה שיותר עקבי כדי להבטיח את התוצאות הטובות ביותר.

איזה אפשרויות טיפול יש לצלקות בעור?

אפשרויות הטיפול לכל סוגי צלקות בעור הן נרחבות. ישנן תכשירים למריחה על הצלקת שעוזרים במקרים מסוימים לצמצום שטח הצלקת, העובי, הצבע וכדומה. ישנן דרכי חבישה או באמצעות תחבושת לחץ או באמצעות סיליקון. לעיתים מטפלים בצלקות בעור באמצעות לייזר או קרני אור בטיפולים שהם יותר טכנולוגיים. בכל מקרה כדאי להתייעץ עם מומחה בתחום לפני התחלת הטיפול.

כאמור קיימים סוגים שונים של צלקות לרבות צלקת אטרופית, צלקת קלואידית, צלקות אטרופיות ועוד סוגים נוספים. כל צלקת נוצרת מסיבות וגורמים שונים, כך שגם הטיפול שיתאים לכל צלקת הינו שונה. צלקות יכולות להיווצר כתוצאה מחתכים, פציעות או טראומה, כתוצאה מניתוח או פרוצדורה רפואית, בעיות ומחלות עור, בשל טיפול שעברנו ועוד מגוון סיבות

יש לי צלקת שמפריעה לי מה עליי לעשות?

בעיקרון יש כמה אפשרויות. קימים סוגים שונים של טיפולים בצלקות, חלקם טבעיים, חלקם מעורבים בהם תהליכים כירורגיים בפני עצמם וחלקם בלייזר או שיטות אחרות. כדי שהטיפול לטשטוש או העלמת הצלקת אכן יהיה יעיל, חשוב לאבחן את הצלקת ולהבין אותה מבחינה רפואית. רק אחר כך ניתן יהיה להתאים את הטיפול הראוי ולבחור את התכשירים או המוצרים המתאימים. לעתים מדובר בתהליך שלוקח זמן. בכל אופן, תוכלו להשאיר את הפרטים שלכם, ונשמח לחזור אליכם במהרה ולענות לכם על כל השאלות

Exit mobile version