המחלה החמישית – Erythema infectiosum

המחלה החמישית

המחלה החמישית היא מחלה שמזכירה במובן מסוים את מחלת השפעת. המחלה מתחילה בהתקררות מינורית שתוך מספר ימים עד שלושה שבועות הופכת לפריחה שמופיעה על הזרועות, הרגליים, הגב והלחיים.

המחלה אינה מסוכנת אך לרוב היא מעוררת חשש בעיקר בקרב הורים לילדים שמציגים את התסמינים האופייניים. יש לציין כי במקרים רבים (עד עשרים אחוז מכלל החולים) גם לאחר ההידבקות לא יופיעו תסמינים כלל.

מה הוא המהלך האופייני למחלה?

המחלה החמישית במבוגרים לעומת בילדים

התסמין השכיח ביותר מבין מגוון התסמינים המוכרים של המחלה החמישית שאופייני למבוגרים הוא נוקשות וכאב במפרקים. הכאבים והנוקשות יופיעו בעיקר בקרסוליים, במפרקים של הידיים, בברכיים ובכפות הידיים.

רק מחצית מכלל החולים המבוגרים במחלה החמישית יפתחו פריחה ורק בקרב עשרה אחוז מהחולים הפריחה תופיע בצורה האופיינית שלה. תסמינים נוספים ששכיחים בילדים אך נדירים מאוד במבוגרים הם למשל כאבי הגרון והעלייה בחום הגוף.

בנוסף לכך, למרות שבקרב רוב החולים המבוגרים התסמינים חולפים תוך שבוע עד שלושה שבועות, הרי שישנם חולים מבוגרים שבהם הכאבים והנוקשות במפרקים נמשכים מספר חודשים ואף שנים.

האם קיימים סיבוכים למחלה?

כפי שציינו, לרוב המחלה חולפת מאליה ללא כל סיבוכים מיוחדים. עם זאת, במידה והמחלה פוגעת בקבוצות סיכון מסוימות, הרי שהיא יכולה להיות קטלנית במיוחד עבור החברים בקבוצות אלה.

האנשים שנמצאים בסיכון באופן מיוחד הם חולי איידס, מושתלי אברים, חולי סרטן שנמצאים בטיפול כימותרפי, חולים אנמיים ונשים בהיריון.

הדבקה במהלך ההיריון

למרות שבדרך כלל המחלה נחשבת לקלה מאוד וללא מסוכנת, הרי שבמידה ואישה הרה נדבקת במחלה במהלך ההיריון, העובר שלה נמצא בסיכון לבעיות בריאותיות רבות. אמנם לא כל אישה הרה מעבירה את הנגיף לעובר ולא בכל עובר שנדבק בנגיף אכן נגרם נזק, אבל בשלושים אחוז ממקרי ההדבקה של נשים הרות הנגיף אכן יכול לעבור לעובר ובתשעה אחוז ממקרים אלה, מתרחשת פגיעה שעלולה להיות קטלנית.

הפגיעה השכיחה ביותר בעוברים שאמם העבירה להם את המחלה החמישית היא אי ספיקת לב על רקע של חוסר יכולת לייצר מספיק כדוריות דם אדומות. בעקבות כך מתחילות להיווצר בגופו של העובר בצקות שבמקרים מסוימים גורמות למות העובר ובמקרים אחרים נעלמות לאחר הלידה.

במידה והמחלה מאובחנת בזמן ניתן להגיש לעובר עירוי של כדוריות דם דרך חבל הטבור ישירות לרחם. בכל מקרה שבו אישה הרה באה במגע עם אדם שחולה במחלה, ישנה חשיבות עליונה לכך שתדאג לגשת לבדיקת דם על מנת לבדוק האם נדבקה במחלה.