מחלות עור

כיבים, פצעי לחץ ופצעים בעור

כיבים ופצעי לחץ
כיבים ופצעי לחץ

כיבים, פצעי לחץ ופצעי עור קשים לריפוי הם פצעים שפעמים רבות הציבור הרחב נוטה להתבלבל ביניהם מאחר וכל אחד מהפצעים הנ"ל דורש התייחסות שונה מבחינת המעקב והטיפול ישנה חשיבות גדולה להבחין ביניהם באופן הולם.

במאמר שלפניכם נסקור את שלושת סוגי הפצעים מבחינת המאפיינים המרכזיים שלהם, הגורמים שעשויים להוביל להתפתחותם ודרכי הטיפול בהם.

כיבים בעור

כיב הוא פצע בעור שבניגוד לפצע רגיל לא עובר תהליך טבעי של חידוש רקמות והגלדה. לרוב מדובר על פצע עמוק יחסית שחודר מתחת לשכבת העור העליונה שנקראת אפידרמיס.

חשוב מאוד לטפל בכיב עורי מוקדם ככל האפשר כיוון שאחד הסיבוכים האפשריים של כיבים בעור הוא זיהום כלל מערכתי שעלול להסתיים במוות.

ישנם גורמים רבים שיכולים להוביל להיווצרות של כיב בעור כשהסיבות השכיחות ביותר להיווצרות הכיב הן אי ספיקה ורידית שאחראית לארבעים וחמישה עד שישם וחמישה אחוז מכלל הכיבים, מחלת הסוכרת שאחראית לכחמישה עשר עד עשרים וחמישה אחוז מסך המקרים ומחלת עורקים פריפריאלית שאחראית לעשרה עד עשרים אחוז מכלל הכיבים.

מעבר לגורמים המרכזיים יכולים לגרום להופעת כיבים גם זיהומים עוריים, תזונה לקויה, חוסר ממושך בתנועה ועוד. הטיפול בכיב לרוב כולל זיהוי של הגורמים להיווצרותו וטיפול בהם וכן חבישה מקומית של הכיב תוך שמירה על הלחות שלו.

פצעי לחץ

פצעי לחץ הם פצעים בעור שנגרמים בעקבות הפעלת לחץ מתמשך על העור, כתוצאה מחוסר תזוזה או כתוצאה משפשוף וחיכוך של העור. כך למשל פצעי לחץ מופיעים פעמים רבות בגופם של אנשים שיושבים בכיסא גלגלים, באנשים שמרותקים למיטתם ללא יכולת תנועה ועוד.

פצע לחץ יכול להיווצר תוך שעתיים עד שלוש אך הריפוי שלו אורך זמן רב מאוד ולכן חשוב מאוד לעשות ככל האפשר כדי למנוע אותו באנשים שנמצאים בקבוצות הסיכון. פעולות המניעה כוללות שינוי של תנוחה, שמירה מרבית על היגיינה אישית והקפדה על כך שהעור לא יהיה רטוב על ידי החלפת חיתול בתדירות מתאימה ושימון של העור.

הפצע יכול להופיע במספר דרגות חומרה כשפצע לחץ בדרגה ארבע או פצע שמערב את רקמת השריר והעצם. גם בפצעי לחץ מטפלים על ידי טיפול בגורם שהביא להיווצרות הפצע ועל ידי חבישה מקומית.

במקרים מסוימים פצע לחץ יכול להפוך לכרוני ואז הטיפול כבר לא מיועד לריפוי של הפצע אלא  לשליטה על הסימפטומים ולהגעה לאיכות חיים טובה ככל האפשר. ריפוי של פצע לחץ לרוב נמשך מספר חודשים כשלעתים החולה נפטר עקב סיבוכים משניים לפצע כגון חדירה של חיידקים דרך הפצע למערכת הדם והיווצרות של זיהום כלל מערכתי.

פצעי עור קשים לריפוי

פצע בעור לרוב נרפא בתהליך טבעי שנמשך כשישה שבועות. במהלך תהליך הריפוי מתרחשים ארבעה שלבים שכוללים עצירה של הדימום, הופעה של דלקת, בנייה מחודשת של רקמות ויצירה של צלקת. במקרים מסוימים התהליך לא מתנהל בצורה האופטימאלית ונמשך חודשים רבים.

במצב זה ניתן להגדיר את הפצע כקשה לריפוי. מדובר על מצב מסכן חיים שדורש התערבות רפואית. קבוצות הסיכון העיקריות לפצעים קשים לריפוי כוללות אנשים שחולים בסוכרת, אנשים שמוגבלים מאוד או ממעטים מאוד בתזוזה (לרוב מדובר על חולים שמרותקים למיטתם או לכיסא גלגלים) ואנשים שסובלים מאי ספיקה ורידית.

גם כאן ישנה חשיבות רבה לאבחן את הגורם שהוביל להיווצרות הפצע במקביל לטיפול מקומי שמיועד לסייע לפצע להתרפא ולמנוע היווצרות של זיהום. בישראל חיים כיום חמישה עשר אלף בני אדם שסובלים מפצעי עור קשים לריפוי.

Exit mobile version