יבלות בעור

יבלת

יבלת עור היא גידול קטן בעור שנגרם בעקבות הדבקה בנגיף ששייך למשפחת נגיפי הפפילומה האנושיים.

מדובר על משפחה בת למעלה ממאה זנים שונים של נגיפים שכל אחד מהם גורם להיווצרות של יבלת מסוג אחר.

באופן עקרוני היבלת האופיינית יכולה להיעלם גם ללא טיפול תוך מספר חודשים בלבד אך במקרים מסוימים היבלת יכולה להישאר שנים רבות או להיעלם ולחזור לאחר שנרפאה.

הרוב המוחלט של היבלות לא עוברות מאדם לאדם, כלומר אינן מדבקות אך הן כן יכולות להדביק את האדם שנושא אותן ולהתפשט לאזורים שונים בגופו.

מה הגורמים ליבלת בעור?

הנגיף שגורם ליבלות להופיע על פני העור חודר לגופו של האדם במקומות מסוימים שבהם יש נקודות תורפה בדגש על אזורים בעור שבהם ישנם סדקים או במקומות בהם העור נפגע או השתפשף.

לאחר החדירה הנגיף נכנס לתקופה של דגירה שנמשכת חודשים אחדים ולאחר מכן הוא מתחיל לפגוע בתאי האפיתל.

יש לציין שלעתים הנגיף יכול להישאר במצב רדום ולא להשפיע כלל על איכות חייו של הנשא ושבדומה לנגיפים רבים אחרים ההתמודדות עמו תלויה בתפקוד של המערכת החיסונית. כתוצאה מכך לעתים יכול הנגיף לתקוף במצבים בהם האדם חולה במחלה אחרת שגורמת להחלשה של המערכת החיסונית שלו גם לאחר שהיה רדום במשך שנים.

הטיפול ביבלות

לרוב ביבלות בעור נהוג לטפל על ידי הקפאה שלהן בעזרת חנקן נוזלי. מדובר על טיפול זמין מאוד ונפוץ מאוד שבמהלכו מביאים לכווית קור שפוגעת בכל חלקי היבלת עד לשורש שלה לרבות באזורים שמקיפים אותה.

הטיפול כרוך לעתים בכאב מקומי וכן לעתים יופיעו שלפוחיות מסביב לאזור ההתזה. שבועיים עד שלושה שבועות מהטיפול היבלת הופכת לשחורה ונושרת.

טיפול מקובל נוסף ליבלות בעור הוא צריבה של היבלת על ידי העברה של זרם חשמלי או על ידי הקרנה של היבלת בקרני לייזר. מאחר ומדובר על שיטה כואבת יחסית, לרוב לפני הטיפול תבוצע הרדמה מקומית.

ישנו גם מגוון רחב של משחות שמיועדות לטיפול ביתי שהשימוש בהן לא כרוך בכאב אך חסרונן הוא במשך זמן הטיפול הארוך יחסית. בעוד שטיפול בחנקן נוזלי נמשך שניות ספורות בלבד, הרי ששימוש במשחות יכול להימשך גם שבעה שבועות עד להשגת תוצאות.

המשחות לרוב מכילות תמיסה של פלואור אורציל בשילוב עם חומצה סליצלית והשימוש בהן מצריך התמדה וסובלנות. במצבים חמורים במיוחד בדגש על יבלות בכף הרגל ניתן אף להסיר את היבלות בהליך כירורגי פשוט יחסית.

מתי כדאי לשקול טיפול ביבלת?

טיפול ביבלת ניתן לעשות בכל שלב כאשר היבלת מתחילה להפריע או ברמה האסתטית או ברמת התפקוד. ישנם מקרים לדוגמה בהם יבלת יכולה להקשות על הליכה או שימוש בידיים, וישנם מקרים בהם שוקלים טיפול ביבלת רק בגלל הפן האסתטי.

איך אפשר להימנע מיבלות?

יבלות נותן להתפרץ בעיקר בסביבות של חום ו/או לחות ובאיזורים בהם ישנה רמת היגיינה נמוכה יחסית. לדוגמה, לאחר שימוש בשירותים ציבוריים. אם למישהו יש יבלת בכף הרגל והוא הולך יחף באיזור ציבורי יתכן ואחרים ידבקו ממנו. יבלות ברגליים עלולות לגרום לכאב רב למי שסובל מהן, להקשות על הליכה או פעילות גופנית אחרת, לכן יש מספר המלצות שניתן לקיים כדי להימנע מיבלת במקום להגיע לשלב שצריך כבר טיפול ביבלת. כדאי להימנע מללכת יחפים בשטחים ציבוריים, לשמור על כפות הרגליים שלכם נקיות ויבשות, להחליף כל יום לגרביים נקיות, במקרה של פציעה לנקות היטב את המקום ולחבוש במידת הצורך, להימנע מנעליים שלוחצות על הרגל, להתאים את הנעליים למבנה של הרגל ועוד.

סוגי יבלות

יש שנים סוגים עיקריים של יבלות. סוגי יבלות אשר נוצרות כתוצאה מנגיף הפפילומה והסוג השני נגרת באמצעות נגיפי פוקסוירוס, אלו מכונות גם מולוסקום. הגודל והצורה של כל יבלת נקבעים לפי סוג הנגיף וגם לפי המיקום שלה. יש יבלות שנוטות להופיע לבד ויש כאלה שבקבוצות. גם בתוך סוגים אלה, יש מאות תתי סוגים. בנוסף לנגיפים, נהוג לסווג יבלות על העור לפי הצורות והאזורים הבאים:

1. יבלות שטוחות – נוצרת על אזוור חלק בגוון העור שלנו, היבלת השטוחה מאופיינת בפני שטח חלקים יחסית (במיוחד לעומת היבלת הפשוטה שמתאפיינת במראה של כרובית). הגודל שלה נע בין שניים לחמישה מילימטרים בלבד והיא נפוצה בעיקר בברכיים, בשורש כף היד, בפנים ובצוואר.
  2. יבלות חוטיות – בצורה של חוט קצר וארוך, לרוב תופיע באזור הפנים, העיניים והשפתיים. יבלת בצורה של חוט צר וארוך שמופיעה לרוב ליד השפתיים והעפעפיים.
  3. יבלת פשוטה – יבלת שבולטת מעל פני השטח של העור הבריא. היבלת הפשוטה לרוב תתאפיין במרקם מחוספס ובצבע צהוב או אפור וגודלה לא יעלה על סנטימטר אחד. היבלת הפשוטה היא היבלת השכיחה והנפוצה ביותר כשהאזורים הנפוצים בהם היא מופיעה כוללים את הברכיים, המרפקים, גב כף היד, הציפורניים והאצבעות.
  4. יבלות בכף הרגל- יופיעו לרוב בנקודות הלחץ, הצורה שלהן שטוחה
  5. יבלות באיברי המין- בעוד ששאר הסוגים של היבלות לא מועברים לאדם הבריא מהאדם החולה על ידי מגע, יבלת של איברי המין בהחלט עוברת במגע מיני. לרוב היבלות האלו מחלימות ללא התערבות רפואית., מדבקות ומועברות בזמן יחסי מין.
  6. יבלת כף הרגל – יבלת שטוחה, רגישה וכואבת שנוצרת בנקודות לחץ בכף הרגל.

כאמור טיפול ביבלות משתנה בין סוגי יבלות ובהתאם לאופי היבלת. מומלץ לגשת לרופא עור, זאת במידה והיבלת לא חולפת מעצמה. יבלות עור יכולות לפגוע באיכות החיים, להכאיב ולהציק לנו, לכן מומלץ למצוא טיפול ראוי.