מחלות עור

אקזמה והסיכון לבעיות בריאותיות אחרות

אקזמה והסיכון לבעיות בריאותיות אחרותהאקזמה, או אטופיק דרמטיטיס היא דלקת בעור הנגרמת בעקבות אלרגיות, כשלרוב ישנו רקע תורשתי לכך. האקזמה באה לידי ביטוי בפריחה בעור, אדמומיות, גרד. אלה מופיעים בפנים, בגפיים ולעיתים הצוואר.

גירוד הפריחה עלול להוביל לפצעים. אלו התופעות הגלויות של האקזמה. עם זאת, מחקרים גילו שישנו קשר בין האקזמה למחלות או תופעות אחרות שלכאורה לא נראה שאמור להיות קשר ביניהן.

אקזמה והקשר למחלות שונות

במחקר שנעשה לאחרונה נמצא כי קיים קשר בין האקזמה לבין סיכון גבוה יותר לחלות במחלות לב או ללקות בשבץ. אין הוכחה חד משמעית כי האקזמה היא זו שגורמת לעליה בסיכון, לפחות לא באופן ישיר, אך נמצא קשר בין התופעות.

במחקר נבדקו 61,000 מבוגרים בגילאי 18-85. התוצאות הראו כי הסיכון של החולים באקזמה לפתח גם השמנת יתר משמעותית גבוה ב- 54% מהנבדקים שאינם חולים באקזמה. נמצא גם כי הם נמצאים בסיכון הגבוה ב- 48% לפתח לחץ דם גבוה ובסיכון הגבוה ב- 33% לפתח כולסטרול גבוה. נמצא גם כי הם נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות בסוכרת, במחלות לב או ללקות בשבץ.

הערכה עצמית נמוכה ופיתוח הרגלי חיים מסכנים

אחת ההשערות היא שהאקזמה גורמת לפיתוח הרגלי חיים גרועים, הרגלי חיים שמעלים, לפחות בגיל מבוגר, את הסיכון לחלות במחלות שצוינו באופן משמעותי. הנחה נוספת היא שכיוון שהמחלה היא גלויה לעין וגורמת גם תחושת אי נוחות מתמדת, ההערכה העצמית של החולים באקזמה נוטה להיות נמוך.

לכן, הם נוטים לעשן יותר, לשתות יותר, לעשות פחות פעילות גופנית ולסגל תזונה לקויה. פיתוח הרגלים חיים לקויים עלולים בסופו של דבר להעלות את הסיכון לשלל תופעות כשדבר נובע מדבר: תזונה לקויה והרגלים נוספים יביאו להשמנה, ממנה יתפתחו לחץ דם גבוה וכולסטרול גבוה ומשם הדרך למחלות לב, סוכרת או שבץ מתקצרת באופן משמעותי. היום, כאשר המודעות לקשר בין אקזמה לנטיה לפתח הרגלים בריאים עולה, יתחילו בעבודה משותפת בין החולים לרופאים על מנת לצמצם התנהגויות לא בריאות אלה.

עליה בסיכון בעקבות גורמים נוספים

למרות הקשר שהתגלה בין אקזמה להרגלי חיים לא נכונים, נמצא כי הסיכון עולה בקרב חולי האקזמה מסיבות נוספות. נמצא כי איכות השינה של החולים באקזמה נמוכה באופן משמעותי משל אלה שאינם חולים במחלה. נמצא גם כי החולים באקזמה נוטים להתעמל פחות לא רק בגלל הערכה עצמית נמוכה אלא גם כי הזעה גורמת לגרד.

הדבר מרתיע מאוד את החולים לעסוק בפעילות גופנית. שינה לקויה וחוסר פעילות גופנית ללא ספק משפיעות על כל מערכות הגוף. בנוסף, נמצא כי גם חולים שעבדו על הרגלי החיים שלהם ומקפידים על תזונה בריאה, לא שותים, לא מעשנים ועוסקים בפעילות גופנית נוטים יותר לחלות במחלות לב או ללקות בשבץ. ההשערה היא כי העובדה שישנה בגוף דלקת כרונית מעלה את הסיכון לכך.

איך ניתן להפחית את הסיכונים?

על מנת להפחית את הסיכונים חשוב לטפל במחלה מכל הכיוונים כבר מגיל צעיר. יחד עם הטיפול הרפואי יש להקיף את המטופל כבר מהיותו ילד (לרוב המחלה מופיעה כבר בילדות) גם בתמיכה רגשית וקוגניטיבית, ללמד אותו כיצד להתמודד עם תופעות המחלה, גם אם אינן נעימות, כיצד להתמודד המחלה מבחינה רגשית ולפתח הערכה עצמית בריאה וגם מבחינה חברתית. יש להסביר כי במיוחד באקזמה חשוב לנהל אורח חיים נכון ובריא ולשים על כך דגש כבר מגיל צעיר בגלל הקשר שנמצא בין אקזמה לפיתוח הרגלים לקויים המעלים סיכון לחלות במחלות קשות.

Exit mobile version