מהי אנגיואדמה?

אנגיואדמה היא בצקת מקומית שמופיעה בשכבות העמוקות של העור, במערכת העיכול או ברירית של דרכי הנשימה.

היא יכולה להופיע בכל אזור בגוף אך לרוב היא פוגעת באזורים שבהם העור רפוי יחסית כמו למשל בעפעפיים, בשק האשכים או בעיניים.

לנפיחות האופיינית לבצקת עלולה להתלוות תחושה של כאב או צריבה אך בניגוד לבצקת על רקע של מחלות אחרות, היא לא תלווה בתחושה של גרד או בפריחה עורית.

מה גורם להופעה של אנגיואדמה?

רוב הסובלים מאנגיואדמה סובלים מהצורה הנפוצה שנקראת אנגיואדמה אדיופטית. המשמעות היא שההופעה של הבצקת לא ברורה ושלא נמצא גורם ספציפי שיכול היה להוביל להיווצרות שלה.

עם זאת, במקרים בהם האנגיואדמה נוצרה על רקע של מחלה מסוימת שלא זכתה לאבחון הולם, הרי שניתן בקלות להגיע למצב מסכן חיים.

אי לכך בכל מקרה שבו מופיעים התסמינים הקלאסיים ישנו צורך לערוך אנמנזה מקיפה ככל האפשר ולשלול גורמים מסוימים שעשויים היו להוביל להיווצרות הבצקת.

כעת נפרט אודות מספר סוגים של אנגיואדמה אך חשוב לציין שהבצקת האופיינית יכולה להתרחש כתוצאה ממגוון רחב יותר של מצבים שקצרה היריעה מלהכיל.

אנגיואדמה בעקבות שימוש בתרופות

בקרב אנשים מסוימים אנגיואדמה יכולה להופיע בשילוב עם מחלת החרלת בתגובה לנטילה של משככי כאבים שאינם סטרואידים (NSAIDs). הבצקת תופיע בעקבות עודף של לויקטריאנים כתוצאה מעיכוב של הפרוסטגלנדינים בדגש על PGE2. כמו כן לתופעה עלול לגרום שימוש בתכשירים שמכילים חומצה סליצלית.

אנגיואדמה נרכשת

אנגיואדמה נרכשת מקושרת ברוב המקרים לקיום של מחלות אוטואימוניות או זיהומים שונים ותופיע בעיקר בקרב גילאי הביניים ולא בילדות או בהתבגרות.

אנגיואדמה אדיופטית

אנגיואדמה אדיופטית יכולה להופיע ללא שום סיבה נראית לעין ולהגיע לדרגת החומרה המרבית שלה תוך שעות ספורות מרגע הופעת התסמינים הראשוניים.

לרוב הבצקת ניתנת לשליטה על ידי נטילה של אנטי היסטמינים כיוון שמדובר על בצקת שמתווכת על ידי נוגדנים של מערכת החיסון שנקשרים לקולטני Ige ומובילים לשחרור לא מבוקר של היסטמין.

אנגיואדמה על רקע של תסמונת גלייך

תסמונת גלייך מאופיינת באירועים חוזרים ונשנים של אנגיואדמה מדי מספר שבועות או חודשים כשההתקפים יכולים להימשך חודשים ספורים.

איבחון אנגיואדמה

כפי שציינו ישנה חשיבות גדולה לאבחון מדויק של הגורם שהוביל להתפתחות האנגיואדמה. להלן המאפיינים הקליניים שיש לקחת בחשבון במהלך תהליך האבחון:

ישנן בדיקות מעבדתיות שונות שבהן עושים שימוש גם כן לצורך ביצוע אבחנה מדויקת של אנגיואדמה. כך למשל ניתן לבדוק בבדיקה פשוטה ומהירה את רמות הטריפטאז בסרום על מנת לשלול תגובה אנפילקטית לאלרגן ולשלול מחלה לימפופרוליפרטיבית על ידי ביצוע של משטח דם, ספירת דם כוללת, בדיקת תפקודי כבד, שקיעת דם ועוד.

מעבר לכל הבדיקות שהוזכרו לעיל ניתן לבצע גם בדיקת שתן פשוטה לבדיקה של נוכחות חלבון בנס ג'ונס, לערוך בדיקת CT של האגן, החזה או הבטן, לקחת ביופסיה ממח העצם ועוד.

הטיפול באנגיואדמה

החשיבות של ביצוע האבחנה המבדלת נעוצה בעובדה שכל גורם לאנגיואדמה דורש גישה טיפולית שונה לחלוטין. כך למשל אם מקור האנגיואדמה הוא שימוש במעכבי ACE, הרי שהפסקת השימוש בתרופות יוביל להיעלמות הבצקת.

כמו כן במצבים שונים של אנגיואדמה תורשתית חלק מהטיפולים מכוונים להקלה בתסמינים בלבד וחלק מהם מיועדים לשמש כטיפול מונע להתפרצות ההתקפים.

חשוב מאוד לציין שבזמן שלמשל טיפול באנגיואדמה על רקע של תגובה אלרגית כולל שימוש באנטי היסטמינים, הרי שאנגיואדמה תורשתית אדישה לחלוטין לחומרים אלו ולכן לסיכום נכתוב שוב שהחשיבות של מציאת הגורם להופעת האנגיואדמה הינה קריטית להתמודדות עמה.

מתי כדאי לטפל בהופעה של אנגיואדמה?

כפי שציינו ישנם מקרים בהם אנגיואדמה עלולה להוביל גם למצב מסכן חיים לכן בכל מקרה שאתם חושדים שאתם סובלים ממקרה אנגיואדמה התייעצו עם הרופא שלכם.

מה הגורמים להופעת אנגיואדמה?

הגורמים להופעת אנגיואדמה, משתנים בהתאם לסוג של אנגיואדמה ממנה סובל המטופל. באנגיואדמה אלרגית לדוגמה, חשיפה לגורמים אלרגניים עלולה להוביל להתפרצות של התופעה, לכן, במקרה כאלו לעיתים עושים שימוש באנטיהסטימינים שיכולים למנוע את הופעת המחלה בהמשך או למצמם את חומרת ההתקף וכמות הפעמים שהוא מופיע. יש מטופלים שלוקחים אפילו תרופות ברמה יומיומית כדי למתן את ההתקפים ואת רמת החומרה שלהם, במקרים כרוניים קיצוניים לעיתים יעשה שימוש בסטרואידים. לעיתים, מקור האנגיואדמה הוא במעכבי ה-ACE, תרופות אשר עלולות לחסום את אנזים ה-ACE גורמות להיווצרות של אנגיואדמה, במקרים כאלה יומלץ להפסיק את הטיפול התרופתי. כשמדובר באנגיואדמה תורשתית, מנסים לאתר את הגירויים אשר הובילו להתקפים בעבר ולהימנע מהם משום שאנגיואדמה זו אינה מגיבה באותו אופן לטיפול באמצעות סטרואידים, אנדרנלין, אנטיהסטמינים וכיוצא בכך.

לא פעם מטופלים שואלים את השאלה אנגיואדמה מה זה. כאמור, מדובר במחלה גנטית שבאה לידי ביטוי בכל מיני סוגים של בצקות באזורים שונים בגוף. בנוסף, הדבר מוביל גם להופעה של כאבי בטן. ברוב המקרים, המחלה נוצרת כתוצאה מפגיעה בתפקוד התקין של כלי הדם. ניתן לטפל במחלה בשתי דרכים, אך לרוב שיטה אחת לא תספיק ונצטרך לשלב בין שתי השיטות:

1. אנגיואדמה טיפול קונבנציונלי- תרופות חדשות ויעילות הניתנות בכדורים או טיפול מניעתי הניתן בזריקה.
  2. אנגיואדמה טיפול טבעי- שינוי תזונתי והתאמת טיפול עצמי בהתאם לתסמינים יכול לשפר משמעותית את התסמינים מהם סובל החולה.

בכל אופן, כדי להתאים את הטיפול הראוי והטוב ביותר, יש להבין לעומק את תסמיני המחלה ומאפייניה, לסווג את הגורמים אליה ולגשת למומחה בתחום. מדובר במחלה נדירה, לא פשוטה להתמודדות, אך כן ניתן לנהל חיים תקינים ומאוזנים לצדה.