Site icon מחלות עור

איך הפרעות אכילה פוגעות בשיניים?

הפרעות אכילה

Polina Tankilevitch באתר PEXELS

הפרעות אכילה, כמו אנורקסיה, בולימיה ואכילה מוגזמת, משפיעות לרעה על הפה והשיניים. התסמינים של הפרעות אלה נעות בין קלים לחמורים, ורופאי השיניים הם בדרך כלל הראשונים לזהות דגלים אדומים אפשריים.

למרות שאנשים עם הפרעות אכילה יכולים לעתים קרובות להסתיר את המחלה מבני המשפחה והחברים, הם לא יכולים להסתיר את השפעתן של הפרעות אלה על מצב הפה, שרופא השיניים יכול לזהות.

בריאות השיניים מתייחסת לכלל היבטי הבריאות והתפקוד של הפה, ובמיוחד לחניכיים ולשיניים. מחקרים מראים שהשיניים, חוץ מזה שהן מאפשרות לנו לדבר, לאכול ולצחוק, יכולות לספר המון על הבריאות הכללית שלנו. לכן, גם אם ההורים כלל לא מודעים להפרעות האכילה של ילדיהם, עדיין הם מגיעים לבדיקות קבועות במרפאת השיניים, וזיהוי הפרעת האכילה במהלך הבדיקה יכולה להיות הזרז שידרבן אותם לקבל את העזרה הדרושה.

בכל הנוגע לזיהוי הפרעות אכילה אפשריות, רופאי השיניים הופכים בדרך כלל לקו ההגנה הראשון. והם אלה שעשויים לפנות למטופלים באופן יעיל ולא שיפוטי ולדבר איתם על החששות הנוגעות להפרעות אכילה.

 

הפרעות אכילה – כיצד הן פוגעות בשיניים?

אנשים עם הפרעות אכילה חשים מבוכה כשהם מגיעים לטיפול שיניים, בגלל בעיות הפה שהם עלולים לחוות. ריח רע מהפה, שחיקת שיניים או שיניים רגישות, הם חלק מהסימנים שעוזרים לרופא השיניים לקבוע אם המטופל סובל מהפרעת אכילה.

במצב של בולימיה, חומצת הקיבה הנוצרת מההקאות התכופות, שוחקת את אמייל השיניים ומגבירה את הסיכון לעששת. במצב של אנורקסיה, המחסור בחומרים מזינים עלול להחליש את עצם הלסת מה שמחליש את השיניים ומוביל לאובדן שיניים.

אחד הסימנים הראשונים שעשויים להעיד על הפרעת אכילה הוא הידלדלת האמייל על השיניים הקדמיות. ההקאות מובילות את חומצת הקיבה דרך הפה, וחומצה זו שוחקת באופן משמעותי את הצד האחורי של השיניים הקדמיות. שחיקת אמייל השן, שהוא החלק החיצוני המגן על השן, עלולה לגרום לרגישות בשיניים, לדיקוק השיניים ולסדקים.

רופא שיניים שמזהה מטופלים עם בולימיה עשוי להמליץ להם על דרכים למזעור השפעת ההקאות. הרופא עשוי להורות למטופלים אלה לא לצחצח שיניים מיד לאחר ההקאה אלא להמתין לפחות שעה, כדי לא להחדיר את החומצה עמוק יותר לתוך השיניים והחניכיים. במקום צחצוח שיניים, עליהם לשטוף את הפה במים מיד לאחר ההקאה כדי לסלק את חומצות הקיבה, או לשטוף במי פה (ללא אלכוהול) כדי לספק הגנה נוספת לשיניים מפני חומצות אלה.

 

סימני אזהרה בפה להפרעת אכילה

על ידי זיהוי סימני האזהרה בפה והתערבות כשזה מתאים ואפשרי, יכולים רופאי השיניים לעזור לאנשים רבים הסובלים מהפרעות אכילה קשות, ולאפשר להם להתחיל בהליך ההחלמה. על פי המכון לחקר שיניים בארה״ב, 28% ממקרי הבולימיה אובחנו לראשונה במהלך בדיקת שיניים.

בדיקת שיניים שגרתית על ידי רופא השיניים יכולה לגלות סימנים להפרעות אכילה. למעשה רופא השיניים יוכל לדעת אם המטופל בשלב הראשוני של הבולימיה או בשלב הכרוני.

חלק מסימני האזהרה שרופא השיניים מחפש כוללים:

רופא שיניים יכול לעזור

התערבות של האנשים האהובים ושל ואנשי מקצוע דנטליים, יכולה לדרבן אדם עם הפרעות אכילה לפנות לקבלת עזרה שתטפל במצבו. גילוי מוקדם של הפרעת אכילה יכול להבטיח החלמה מוצלחת יותר הן לגוף והן לפה ולשיניים.

המאמר נכתב באדיבות ד״ר בן מילר – רופא שיניים בתל אביב

Exit mobile version